IX. évfolyam 25–26. szám, 2011. december 15.
Kétheti lap, orvosokról orvosoknak
400 Ft
Hit és gyógyítás
A
tudományos for
radalom és a fel
világosodás után
kialakuló modern medi
cina a 19. században egyre
inkább átvette az egész
ség megôrzésének és hely
reállításának feladatát a
sámánoktól , papoktól ,
lelkészektôl, rabbiktól,
lámáktól. A 20. században
a kvantumfizika eredmé
nyei kapcsán újra felmerült,
hogy a tudományos és a
vallásos világkép valójában
nem egymás ellentettjei,
inkább komplementer kö
zöttük a viszony, más az
illetékességi területük. Az
idegtudósok vizsgálni kezd
ték, hogyan mûködik az
agy a spirituális élmények
megélése közben, az egy
házak egyre inkább beépí
tették a tudomány eredmé
nyeit elképzeléseikbe.
✸
A 21. században a há
lózatok új tudománya az
összekapcsoltság elemzé
sével gazdagítja a holisz
t i kus , r ends z e r ekben
gondolkodó medicinát,
amelynek emberképébe a
remények szerint a bio-
pszicho-szociális szint után
a spirituális szint is beépül,
mert, ahogy már az isz
lám orvostudomány atyja,
Al Razi is megfogalmazta:
ahhoz, hogy teljességében
megértse a test mûködését,
az orvosnak a fizikai és
spirituális tudásnak egy
aránt a mesterévé kell
válnia. Hiszen a spiritua
litással találkozik a beteg
és az orvos egyaránt, ami
kor azon töpreng, hogyan
keletkezett az univerzum és
az élet, miért van valami,
ahelyett, hogy ne lenne
semmi, vagy mi az élet célja
és milyen érzés meghalni.
És transzcendentális tu
datállapotba kerül világ
képétôl függetlenül bárki,
amikor megtapasztalja a
szépséget, szeretetet vagy
kreativitást.
✸
Karácsonyi számunkban
azzal kívánunk olvasó
inknak átszellemült ünne
pet, hogy áttekintjük a
különbözô vallási hagyo
mányok betegségrôl alko
tott elképzeléseit, és bemu
tatjuk, hogyan segíti a
spiritualitás a beteg embert
és orvosát az egészségért
vívott küzdelemben.
William Blake: Jákob lajtorjája (1800. London, British Museum)
Minden kedves
olvasónknak
kellemes karácsonyi
ünnepeket és boldog
új évet kívánunk!