Page 3 - flippingbook magyar

This is a SEO version of flippingbook magyar. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Interjú
M
edical
T
ribune
2011.
november
17.
3
n
A Semmelweis Tervben fel-
vázolt rendszer kulcsfigurái
– akárcsak a rendszerváltás
óta meghirdetett minden egyes
egészségügyi reform eseté-
ben – a háziorvosok lennének.
Egy elöregedett, megfáradt,
sok esetben kiégett szakmacso-
portról beszélünk.
– Ez mind igaz, de tegyük gyor­
san hozzá, hogy ugyanakkor a
szaktudásuk kiváló, jó alapot je­
lentenek a továbblépéshez, bár
ehhezkétségkívül kellômotiváltság
szükségeltetik. A háziorvosi praxi­
sok erôsítésével egy jóval olcsóbb
és a beteg számára is elônyösebb
ellátás irányába tudjuk terelni az
embereket, hiszen a szakrendelé­
seken megjelenôk jó részét ôk is
helyben el tudnák látni.
n
Az, hogy ebben mennyire érde-
keltek a háziorvosok, a történet-
nek csak az egyik fele. A mási-
kat az önjáróvá vált emberek
alkotják. A háziorvosok – külö-
nösen a nagyobb városokban –
nemegyszer legfeljebb a gyógy-
szerrendelés miatt bemutatott
zárójelentésbôl tudják meg,
merre járt, s mi okból a beteg.
Az persze igaz, hogy meg kell
szüntetni az emberek bolyon-
gását az egészségügyben, de
vajon mennyire lesz szigorú az
új rendszer?
– A szabad orvosválasztás jelen­
leg azt jelenti, hogy a beteg bár­
hova fordulhat, de annak az intéz­
ménynek, amelyet felkeres, joga
van elutasítani, ha a jelentkezô
a területi ellátási kötelezettsé­
gén kívülrôl érkezik. Ez a szabad
orvosválasztás fennmarad, de
csak
a térségi határokon belül
.
Egyértelmûen meghatározzuk,
hogy hova tartozik a beteg, s ha
valóban ott jelenik meg, akkor
semmiféle indokkal nem utasít­
ható el. Az alap progresszivitási
szint esetében egyébként azt a
beteghez legközelebbi intézményt
jelöljük ki, amelyben az adott
ellátást biztosítani tudják szá­
mára. Ugyanakkor, térségen belül
választhat egy másik kórházat is,
ha abban jobban bízik. Mivel pon­
tosan definiáljuk a progresszivitási
szinteket, valamint azt, hogy ott
milyen beavatkozások végezhetôk
– s hogy ennek mik a minimális
feltételei –, kiegyenlített, jó színvo­
nalat remélünk biztosítani.
n
Az emberek többsége legfel-
jebb csak igen komoly betegség
– s az ezzel párosuló nagy
ijedtség – okán keres nagyobb
távolságra kórházat vagy klini-
n
S mi lesz az egyete-
mekkel?
– Oktatási feladatuk­
ból kifolyólag nekik is
vannak, s lesznek egyes
szintre sorolt ágyaik.
n
Egy pillanatra térjünk
még vissza a betegirá-
nyításnak átkeresz-
telt beutalási rend-
hez. A rendszerváltás
elôtti szigorú rendszer
határait is átlépték
a betegek, amennyi-
ben volt elég pénzük
a paraszolvenciára.
Nem tartanak attól,
hogy az új rendszer-
ben nô a hálapénz
jelentôsége?
– Egy jó informatikai
háttér mellett nem.
n
Ezek szerint mégis
egy nagyon szigorú,
r igid rend­szerrôl
beszélünk!
– Nem hiszem. Abból
kell kiindulni, hogy mi
van, s hogy ez nem mûködik.
A háziorvosnak is szüksége van
arra, hogy tudja, fogadják-e ott
a betegét, ahová beutalja, s nem
küldhetik tovább. Hasonló a
helyzet a mentôk esetében. Jól
de­finiált feladat- és felelôsségi
körök születnek, amelyek nagyon
fontos dolgok, emberéletek múl­
tak és múlnak rajtuk. Nem egy
statikus, íróasztal mellett kitalált,
hanem dinamikus rendszert aka­
runk. Miután feláll az új struk­
túra, a térségi egészségszervezési
köz­pontokban az ellátási felada­
tok folyamatos elemzése alapján
azonnal megkezdjük a finom­
hangolást.
n
Elérkeztünk a struktúrához…
– A kijelölt államigazgatási
szerv a GYEMSZI (Gyógyszeré­
szeti és Egészségügyi, Minôség- és
Szervezetfejlesztési Intézet), ame­
lyen belül jelenleg két fô­igaz­ga­tó­
ság viszi az ügyeket: az Egész­ség­
szervezési és Finanszírozási, illetve
a Minôségfejlesztési és Intéz­
ményfelügyeleti Fô­igaz­ga­tóság.
A megalakuló Térségi Egészség­
szervezési Központok (TESZK)
ebbe a struktúrába tagozódnak
majd be.
n
A gyakorlat szintjén miként
mû­köd­nek majd ezek a szerve-
zetek?
– Egyelôre erre a kérdésre nem
tudok válaszolni, ez most van
kialakulóban.
n
Mi szerepel a tervekben? Mi
lesz a kórházvezetôk szerepe,
hatásköre?
– A fôigazgatók napi opera­
tív teendôit illetôen nem várha­
tók nagy változások. Az álta­
luk vezetett intézmény hosszú
távú stratégiájának megalko­
tása viszont tovább már nem
kát. Ebbôl a szempontból érde-
kes, vajon az új struktúrában
hol helyezkednek el, milyen
szerepük lesz az országos inté-
zeteknek. Pontosan körülír-
ják-e igénybevételük feltételeit,
vagy marad a jelenlegi „szabad
bejárás”? Korábban egyébként
arról szóltak a hírek, hogy
felülvizsgálják a szerepüket.
– A legfontosabb kérdés ezzel
kapcsolatban a progresszivitás.
A térségek kialakítása nem öncél,
nem légbôl kapott dolog. Ennek
az alapját az adja, hogy a legtöbb
szakmában – a legtöbb beteg­
ségben – a nyújtható teljes ellá­
tási spektrum körülbelül 1–1,5
millió lakosra értelmezhetô. S ez
még az úgynevezett ritka betegsé­
gek jelentôs részére is igaz, mert
akkora az elôfordulásuk, hogy a
hatékony és minôségi ellátás biz­
tosítása érdekében érdemes fenn­
tartani egy önálló intézeti struk­
túrát. Ugyanakkor vannak olyan
ritka beavatkozások, amelyek
nem férnek bele a régiós hatá­
rokba, ilyen például a szív- vagy
a tüdôátültetés. Itt megmarad­
nak az országos centrumok, s ha
ebbôl egy van, akkor annak nyil­
ván országos ellátási kötelezett­
sége lesz majd.
n
Vegyük például az onkológiát,
hiszen a rosszindulatú dagana-
tos betegek ellátását az ország
számos pontján onkológiai cent-
rumokban végzik. Megmarad-e
az Országos Onkológiai Intézet
kiemelt szerepe a betegellátás-
ban, vagy ezt szûkebben fog-
ják értelmezni: az adatgyûjtés,
a módszertan, a protokollok
kidolgozásának központja lesz,
mint ezt tervezték már évekkel
korábban is?
– A kérdést mi úgy tesszük
fel: vajon az adott ellátáshoz
több helyen, lényegében orszá­
gos lefedettséggel hozzá lehet-e
jutni, vagy csak néhány helyen.
Az utóbbi esetben – amennyiben
más feltételek is fennállnak –
országosan kiemelt, IV. szintként
definiáljuk, ami nem azt jelenti,
hogy a III. szintnél magasabb,
hanem azt, hogy ritka. A tér­
ségi centrumokkal (III. progres�­
szivitási szint) kapcsolatban is
el kell oszlatnunk egy félreér­
tést. Nevezetesen azt, hogy ide
kizárólag a legsúlyosabb esetek
vagy a legkomplikáltabb, drága
ellátásra szoruló betegek tartoz­
nak. A centrumoknak is vannak
az egyes, illetve a kettes (városi,
illetve megyei) ellátási szinthez
tartozó ágyaik.
értelmezhetô önálló feladatként,
csak az országos vagy térségi ellá­
tási stratégiába szervesen illesz­
kedve. Az összehangolt tervezési
munkában való közremûködés a
GYEMSZI egyik feladata. Jelen­
leg finanszí­rozási és kapacitásel­
osztási modelleken dolgozunk,
számolunk, algoritmusokat vizs­
gálunk, egyszóval most amolyan
processzor szintû munka zajlik.
Amikor az intézmények átvé­
tele megtörténik, kialakulnak a
térségek, fontos feladatunk lesz
az intézményekkel való kapcso­
lattartás, az adatok gyûjtése,
azok elemzése, a finomhango­
lás – javaslattétel a kapacitás,
a kötelezôen ellátandó területek
módosítására stb.
n
A finanszírozás a maguk igaz-
gatóságának a területe. Az új
finanszírozási rendszerrôl eddig
csupán annyit hallottunk, hogy
majd lesz.
– Annak eldöntése, hogy milyen
finanszírozási rendszer legyen, az
államtitkárság feladata. Az input
finanszírozás viszonylag egyszerû:
adott a feladat és a pénz. Ennek
az a hátránya, hogy nem ösztö­
nöz jobb minôség elérésére. Ezért
vezették be a háziorvosi praxisok
és a népegészségügyi programok
kivételével az úgynevezett output
finanszírozást, vagyis a kimenô
teljesítményre alapozott finanszí­
rozási rendszert. A kórházaknak,
amíg önálló gazdasági egységek
voltak, az volt az érdekük, hogy
minél több bevétel minél keve­
sebb kiadással párosuljon. Tehát
mindenféle finanszírozási tech­
nikával el kellett érniük, hogy
magas szintû kimeneti teljesít­
ményt produkáljanak. Amennyi­
ben az állam azt mondja az általa
irányított intézményeknek, hogy
ez a feladat, ezt kell el­végezni,
ebben az esetben már
inkább az orvosokat,
egészségügyi dolgo­
zókat kell motiválni
a jó teljesítményre.
n
Egy korábbi, a hbcs
finanszírozással foglal-
kozó konferencián a
szakértôk úgy vélték,
folyamat f inansz í ro-
zássá kellene tovább-
fejleszteni a jelenlegi
rendszert.
– Van olyan elkép­
zelés, amely egy adott
betegség kezelését a
járóbeteg-ellátástól az
aktív kórházi kezelésen
át a rehabilitációig, kró­
nikus ellátásig egyetlen
egységként kezelné, egy
finanszírozási techni­
kával. Ez is felmerült.
Jelenleg szakértôi cso­
portok vizsgálnak min­
denféle lehetôséget.
n
Mikorra kell elkészül-
niük? 2013 elejére?
– Úgy gondolom, igen; addig
marad a jelenlegi finanszírozás.
Jövôre felállítjuk az új struktúrát.
Lényegében egy kapacitásalapú
tervezésbôl indulunk ki, hiszen
adott a status quo, nem tudunk
kórházat építeni ott, ahol szükség
lenne rá. Ha beindul a rendszer,
akkor az ellátásokat a változó
szükségletek alapján tovább tud­
juk finomítani, s ehhez rendeljük
az új finanszírozást.
n
Egyre többen teszik szóvá – fô­
ként a jövô évi költségvetés ter-
vezetét látva –, hogy többletfor-
rások nélkül elképzelhetetlen az
átalakítás. Nyilván készítenek
valamiféle költségkalkulációt –
ebben milyen számok szerepel-
nek? A másik: bár az egészség-
ügyben jól láthatóan zajlik egy
generációváltás, de ez egy kis
ország egyetlen szakértôi gárdá-
val. Lesz elég szakember az új
feladatokhoz?
– Bár az államigazgatási jöve­
delmek nem tudnak versenyre
kelni a piaci munkaerô-árakkal,
ez nem jelenti azt, hogy a ver­
senyszférából nem tudunk merí­
teni. Meglepôen nagy lelkese­
dést tapasztalok: nem egy olyan
jelentkezô van, aki felsôvezetôi
pozícióból idejönne jóval keve­
sebb pénzért, mert úgy gon­
dolja, hogy végre tehet valamit
az ágazatért. Sokan történelmi
lehetôségként élik meg a jelen­
legi helyzetet, mondván, végre
olyanná alakíthatják az egészség­
ügyet, amilyennek mindig is látni
szerették volna. Nagyon jó szak­
emberek jelentkeznek úgymond
önkéntes munkára, mellettük sok
fiatal helyezkedik el nálunk, velük
megjelenik, s belôlük nevelôdik ki
az új szakértôi gárda.
Horváth Judit
Vágyak és remények: az államosítás nem cél, hanem eszköz
A Semmelweis Tervrôl – talajközelben
Javában zajlik a hazai egészségügyi rendszer újrainstallálása,
bár ki hitte volna, hogy alig két évtizeddel a rendszerváltás
után újra az államban találjuk meg azt az erôt, amely a remé-
nyek szerint képes rendet teremteni az ágazati káoszban.
A központi „kéz” nem cél, hanem eszköz, amit idôvel állítólag
majd a decentralizálás követ.
Dr. Drexler Donát
ot, a GYEMSZI
Egészségszervezési és Finanszírozási Fôigazgatóságának
vezetôjét kérdeztük a várható változásokról.
Fotó: Bodó Gábor