Page 8 - MT 3

Basic HTML Version

2012. 1. szám
Interjú
8 | Praxismenedzsment
A
háziorvosi rendszer indulásakor
sokat hangoztatott kapuőri szerep
képtelen érvényre jutni, ami töb-
bek között annak tudható be, hogy a szak-
rendelések egy jelentős része szabadon fel-
kereshető és sürgősségi betegként bárki fel-
vehető a kórházakba is. Nem véletlen, hogy
jó néhány fekvőbeteg-ellátó intézmény be-
tegforgalmának egyharmadát – van ahol
akár 40 százalékát – eléri a sürgősségi ese-
tek aránya, sorolta
Sinkó Eszter
. Az pedig –
tette hozzá – már a kilencvenes évek elején,
az indulás pillanatában tudott volt, hogy
a fejkvóta alapú finanszírozás nem ösztö-
nöz a másik meghirdetett cél, a definitív
ellátás megvalósítására. Az utóbbi döntés
során ugyanis az volt az elsődleges szem-
pont, hogy miként tudják kordában tartani
a háziorvosok fizetését, illetve a szolgálta-
tások után járó díjtételeket. Bizonytalanok
a kompetenciák, annak ellenére, hogy a ki-
lencvenes évek elején a háziorvosok több-
ször tanácskoztak e kérdésről, kompeten-
cia listákat is készítve, ezeket azonban a
kormányzat nem karolta fel, s „szilárdította
meg” a szabályozás szintjén.
Ami a háziorvosi kassza helyzetét és a
praxisok bevételét illeti, az idei költség-
vetésben például a gyógyító-
megelőző kiadásokból való ré-
szesedése még a 10 százalékot
sem éri el – alig valamivel több
81 milliárd forintnál –, miköz-
ben már a rendszer indulásakor
is 11,3 százalék volt. Reálérté-
ken számolva – 100 százaléknak
véve az 1993-as helyzetet – 8–10
milliárd hiányzik még az indu-
ló pozícióhoz képest is.
Jó, de kevés a
Semmelweis Terv
ASemmelweis Tervben szereplő,
a háziorvosi ellátás fejlesztését
érintő pontok fontosak ugyan, de
nem elégségesek az elkerülhetet-
len megújításhoz, szögezte le az
SE Menedzserképző Központ-
jának kutatásvezetője. Vannak
egyéb próbálkozások is, ilyennek
ígérkezik a svájci és a magyar kormány kö-
zötti megállapodás alapján létrejövő úgy­
nevezett svájci alap, melynek keretében
megállapodás született az alapellátási kö-
zösségek támogatásáról, kérdés azonban,
hogy ez elnyeri-e a politikusok tetszését.
Egyéb közösségi-egészségfejlesztési prog-
ramok is megjelennek, ezekhez pályázati
forrás a TÁMOP 6.1.2-ből szerezhető.
Teljes körű funkcionális felülvizsgálat-
ra van szükség, akárcsak a kompetenciák
újragondolására, meghatározására. Változ-
tatni kell továbbá a finanszírozási techni-
kán, s fejlesztendő az informatika. Sinkó
Eszter példaként említette Írországot, ahol
az alapellátás átalakítása után a házior-
vosok 40 százaléka csoportpraxisban dol-
gozik. Nyugat-Európában mindenütt ez a
tendencia figyelhető meg, tette hozzá.
Betegenként 500 forint
A háziorvoslás ágazati szintű helyzetének
egészségpolitikusi elemzését egészítette ki
Komáromi Zoltán
a hétköznapok adataival.
Két év alatt 6875-ről 6745-re csökkent a házi-
orvosi praxisok száma, amelyekben egyéb-
ként éves szinten 55 millió orvos-beteg ta-
lálkozóra kerül sor. Egy átlagos háziorvosi
praxis éves forgalma 10–12 ezer fő, ami napi
szinten 42–80 beteg ellátását jelenti, akikre
egyenként–minteztegykorábbi felméréski-
mutatta – 5,36–3,48 perc jut. Egy beteg ellátá-
sa akisebbpraxisokbanátlagosan500 forint,
a nagyobbakban elérheti az 1000 forintot.
Ez az összeg az országos szak­fel­ügye­lő fő-
orvos szerint a szakorvosi dí­jazások egy-
harmada. A hazai praxisokat átlagosan
1 orvos működteti, 1,2 szakdolgozó bevoná-
sával. Dániában ez az arány 1:4,2!
A rendszer 1993-ban 20 forintos kártya-
pénzzel indult, ez egy év alatt megduplá-
zódott, 1997-re elérte a 80 forintot, majd
2002-re felment 163 forintra. Az elmúlt tíz
évben azonban 160,2–163,1 forint között
mozog. Az Országos Egészségbiztosítási
Pénztár háziorvosi kasszája arányaiban na-
gyobb mértékben növkedett, mint a kártya-
pénz. Ez azzal magyarázható, hogy kisebb
tételekkel emelték a különböző szorzókat.
Horváth Judit
Beszámoló a „Praxisközösség” konferenciáról
Mennyit ér a háziorvos, ha magyar?
A magyar egészségügy
egészét diszfunk­
cionalitás jellemzi,
s ez alól nem kivétel
a háziorvosi rendszer
sem, hangzott el
a TEREK Egyesület
napokban megtartott
praxisközösségi
konferenciáján.
Pályázat a közösségi-egészségfejlesztési
programokra
Megjelent az Új Széchenyi Terv Társadalmi
Meg­újulás Operatív Program keretében az
„Egészségre nevelő és szemléletformáló élet-
módprogramok a kistérségekben” című pá-
lyázat. A kistérségi pályázat célja az egész-
séget szolgáló egyéni magatartásminták ki-
alakítása a lakosság és a speciális, magas
kockázatú célcsoportok körében kistérségen-
ként egy-egy koordinált fejlesztési projekt ke-
retében, az egészségfejlesztést kistérségen-
ként támogató intézmény kialakításával és
az egészségügyi ellátórendszer egészségfej-
lesztéssel összefüggő feladatainak összehan-
golásával, kapcsolatainak fejlesztésével.
Pályázható összeg: legalább 25 mil-
lió Ft, legfeljebb 125 millió Ft. A támogatás
mértéke az elszámolható költség 100%-a.
A pályázat benyújtásának határideje:
2012. március 20-tól 2012. május 2-ig (TÁ-
MOP-6.1.2/11/3).