- ”E-alap”: Egységes, egy nemzeti kockázat közösségen alapuló állami biztosító legyen.
- Finanszírozás legyen szükséglet alapú: azaz fel kell mérni az igényeket területenként és hozzárendelni a kapacitásokat. Meg kell szüntetni az intézmények közötti igazságtalan különbségeket. 100 milliárdos adóssága van a kórházi rendszernek
- Ebből 40 milliárdot – mert ez hiányzik -, mint 1 havi finanszírozás haladéktalanul vissza kell tenni a rendszerbe. Amíg ennek költségvetési háttere nincs meg, két hónapról 1 hónapra csökkentsék az OEP intézményi kifizetéseit a teljesítmény elszámolás után.
- 60 milliárdot megfelelő struktúraátalakítási koncepció mentén kell szétosztani.
- Teljesítmény elvű, a betegségek progresszivitását elismerő, a jelenlegi várólista hosszát felére csökkentő finanszírozás szükséges.
- alkoholra
- dohányra
- csipszre, hamburgerre, szénsavas üdítőitalokra:
- Be kell vezetni:
Kiszerelési egységenként 10.- forintos egészségügyi hozzájárulást (évente 100 milliárd forintos bevétel prognosztizálható)
- Kórházak gyógyszer ellátásában kiskereskedelmi gyógyszer kiszerelés helyett „lédig” kiszerelés jogszabályi környezetét meg kell teremteni. (15 %-os belső gyógyszer kiadáscsökkentés)
- Az egészségügyi Intézmények közüzemi díjait maximalizálni és központi megállapítását javasoljuk.
- Uniós források: újra kell értékelni minden 2010. március 15-e után odaítélt támogatást.
- Haladéktalanul fel kell függeszteni, vagy felülvizsgálni:
- Minimum
- Rezidens
- Patika liberalizáció rendeleteket
- Rehabilitációs járulék egészségügyben történő alkalmazását
- A kórházi elszámolási nyilatkozatok megszüntetése.
- A közbeszerzési törvény módosításával lehetőséget kell adni az egységes géppark, műszerpark kialakítására, segíteni a beszerzési társulások pályázatait.
- Tulajdonosi struktúra: Többségi köztulajdont preferálunk, nagyobb állami befolyást kérünk.
- Működtetési jog:
a. A működtetési jog többségi köztulajdont jelentsen.
b. Földrajzi egységenként 1 működtetői joggal bíró intézmény csoport legyen.
- Szakmai struktúra: sürgősségi ellátás, megelőzés, szűrés, rehabilitáció elsődlegessége javasolt.
- Intézményi struktúra:
a. Alapellátás: adminisztráció csökkentése, területileg differenciált összegű kártyapénz.
b.Újragondolni a kistérségi járóbeteg központok feladatait.
c. A feladatok újra határozása a „nagy betegségek” (onkológiai, kardiovascularis, traumatológiai, gyermek ellátás) kezelését centrumokba kell szervezni. Az egyéb betegségek ellátása területi intézményekbe kerüljön.
d.Rendezni az Egyetemek-Klinikák, valamint az Egyetemek és Országos Intézetek viszonyát.
- Progresszivitás: vissza kell állítani, de nem az Intézmények progresszivitását, hanem a betegségek progresszivitása szerinti ellátást.
- Informatika: Az egészségügyi ellátórendszer informatikai egységesítése, a papíralapú dokumentumok visszaszorítása szükséges.
- Betegszállítás: Rendet kell csinálni, államosítást javaslunk.
- Mentés: a betegirányítást össze kell hangolni a földrajzi egységenkénti ellátásszervező intézménnyel, a működtetési jog birtokosával
- Jogok érdekképviselet:
- vissza kell állítani a kamarák 2007 előtti jogosítványait.
- A kikényszerített hálapénz eseteket büntessék a kamarák.
- Az egészségügyi dolgozó bántalmazásáért magasabb büntetési tétel járjon.
- A fölöslegesen generált „műhibaper” legyen büntethető.
- Orvosok jogállása rendezendő
- Rezidens rendeletet vissza kell vonni
- Egészségügyi dolgozók életpálya modelljét ki kell dolgozni.
- Államilag biztosított kedvezményes üdülési lehetőség egészségügyi8 dolgozóknak.
- A Szakmai Kollégiumok kiüresedtek, sokszor önérdeket képviselnek, rendszerüket-feladatukat újra kell gondolni.
- Humánerőforrás:
+1 pont
A Szövetség javaslatait úgy jelöltük, hogy 18 (+1), mi is ez a +1? Egyrészt azért, mert ez a személyes javaslatom, másrészt azért, mert sokat beszélünk hatékonyságról, integrációról, üzemeltetési jogról, beszerzési társulásról, struktúraváltásról, erőforrás koncentrációról. Beszélünk arról, hogy nagy a korrupció az egészségügyi intézmények gazdálkodásában, a spekuláció az adatszolgáltatásban…stb. Mindent "elönt" a hálapénz, illetve mindent ez igazgat. A legegyszerűbb módja ezek megszüntetésének az, hogy a tulajdont és/vagy az üzemeltetési jogot átadjuk egyházaknak, szerzetesrendeknek! Egyházak alatt én a történelmi egyházakat értem. A 2000 éves szilárd erkölcsi talajon működő egyházak, szerzetesrendek a legátláthatóbb „nonprofit” intézmények. Működésük alapja a közösség érdeke, azaz az egyéni érdekek háttérbe szorulnak, nincsenek meg bennük. Működésüket a hatékonyság jellemzi. Minden odaadott 1.-Ft duplán hasznosul, ellentétben a mai rendszerrel, mely egyesek szerint minden odaadott forintból 50 fillér hasznosul. Meg kell szüntetni az egyházi intézményekkel kapcsolatos finanszírozási diszkriminációt Engedni kell, teret kell adni ennek a törekvésnek, minél több egészségügyi intézmény kerüljön át a keresztény egyházak-szerzetesrendek működtetési körébe, s meglátjuk, elég lesz a pénz! Elégedett lesz a beteg, s ami a leglényegesebb test és lélek együtt gyógyul.
Dr. Csiba Gábor
Elnök