Gyógyítás
A veleszületett szívhibák kockázata folsavval csökkenthető
2010. március 08. 09:47
A terhesség korai szakában megkezdett folsavbevitel csökkentette a veleszületett szívbetegségek kockázatát. Holland kutatók közegészségügyi jelentőségű vizsgálatának eredményeit az European Heart Journal közölte.
Noha a szív fejlődési rendellenességeinek egy része a későbbiekben műtéti úton igen jó eredménnyel kezelhető, mégis komoly kockázatot jelent a keringés hibája.
Holland kutatók Ingrid M. van Beynum vezetésével gyűjtötték egy évtizeden át (1996–2005) az EUROCAT tanulmány anyagát az ország északi részében. Minden újszülöttet nyilvántartásba vettek, és kiemelték azokat, akik valamilyen szívfejlődési rendellenességgel születtek. Miután a vizsgálatból kizárták a genetikai rendellenességeket, 611 eset maradt.
Hollandiában a nyilvántartások tanúsága szerint veleszületett szívhiba minden ezer szülésből 8–9 esetben fordul elő. Ha az ilyen eseteknek akár csak egy része megelőzhető lenne, az óriási könnyebbséget jelentene nemcsak a gyermekeknek és családjuknak, hanem az egész társadalomnak is.
A holland munkacsoport megemlíti a múlt század kilencvenes éveiben megjelent magyar tanulmányt, mely igazolta hogy a folsavat is tartalmazó magzatvédő vitamin szedésével bizonyos gerincfejlődési rendellensségeket sikerült megelőzni. A holland média 1995-ben kampányt indított, és a terhes nők csaknem 80 százalékát tájékoztatták erről a lehetőségről.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy ennek ellenére a gyermeket tervezők nőknek csak 50 százaléka szedte a javasolt időszakban – a tervezett terhesség előtti egy hónaptól a további nyolc hónapig – a folsavkészítményt napi ≥400 µg adagban. A most ismertetett vizsgálat eredményei viszont igazolták, hogy a szívfejlődési rendellenességek egy része ezzel a kezeléssel megelőzhető.
Az ajánlott hetekben folsavat szedő nők újszülötteinek 26 százalékkal kisebb volt az esélye a veleszületett szívrendelleneségre, mint a teljes érintett népességnek, és az izolált sövénydefektusok esetében még jelentősebb, 38 százalékos volt a kockázat csökkenése.
Dr. Matos Lajos, MTI / European Heart Journal




