2024. április. 19., péntek - Emma.

Új RNS alapú biomarkerek a hasnyálmirigyrák korai diagnózisában

Az Észak-Karolina állambeli Duke University Medical Center kutatói a Science Advances folyóiratban egy olyan eljárást ismertettek, amelynek segítségével elméletileg korai fázisban lenne megállapítható a hasnyálmirigyrák kialakulásának kockázata.

A módszer lényege, hogy a rákmegelőző állapotot tükröző cisztákból mintát véve lehet prognosztizálni, hogy a ciszták elrákosodnak, és ezért el kell őket távolítani, vagy továbbra is jóindulatúak maradnak.

A kutatók a vizsgálatuk során elrákosodott és jóindulatú cisztákból vettek mintákat, majd ezeket egy kifinomult molekuláris biológiai módszerrel, digitális térbeli RNS-vizsgálattal profilozták. Sikerült elkülöníteniük olyan különbségeket, azonosítani olyan biomarkereket, amelyek jelzik az elrákosodást valószínűsítő genetikai mutációkat, illetve ezek hiánya arra utal, hogy a ciszta benignus marad.

A jelenleg alkalmazott diagnosztikai eljárások átlagos pontossága mindössze 60% körüli, márpedig a hasnyálmirigyrák prevalenciája folyamatosan nő az Egyesült Államokban, olyannyira, hogy néhány éven belül már a második leggyakoribb onkológiai eredetű halálokká válhat.

Forrás: Matthew Iyer et al, Digital Spatial Profiling of Intraductal Papillary Mucinous Neoplasms: Towards a Molecular Framework for Risk Stratification, Science Advances (2023).

Fotó: MO-archív