2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Új lehetőség nyílhat a hallás javítására

Kínai kutatók a hallásvesztéshez köthető újabb gént azonosítottak, az eredmény új kezelések kidolgozását teheti lehetővé, írja a hvg.hu.

A Genetics in Medicine aktuális számában megjelent tanulmány a hvg.hu szerint az ABCC1 jelű génnel foglalkozott, amelynek egyes variánsai a hallásvesztéssel állnak kapcsolatban, és kulcsszerepet játszanak a belső fül csiga (cochlea) nevű szervének működésében. (A szerv egy csigaházszerűen spirális cső, amely a hangok érzékelését teszi lehetővé.)

Genetikai szűrővizsgálatokkal, génszekvenálással és más elemzésekkel a Hsziangja kórház és a Hunan tartományban fekvő, csangsai Közép-dél-kínai Egyetem tudósai megállapították, hogy az ABCC1 gén variánsai pumpaként működnek, a belső fülből kilökik a mérgező anyagokat és az anyagcsere melléktermékeit. Egérkísérletekben azt találták, hogy ezeknek a génváltozatoknak a működési zavara halláskárosodáshoz vezethet.

Mióta az 1990-es években felfedezték a süketséggel összefüggő géneket, a genetikai tényező egyre nagyobb figyelmet kap a tudományos világban. Az egyes génváltozatok működésének feltárása segíthet, hogy a tudósok időben diagnosztizálják a károsodást, és új kezeléseket dolgozhassanak ki – mondta Feng Jung, a kutatás vezetője.

(forrás: hvg.hu/MTI)