2024. április. 20., szombat - Tivadar.

Új felfedezés a gyulladásos folyamatok regulációjában

A Trinity College Dublin kutatócsoportja a Science Immunology folyóirat hasábjain arról számolt be, hogy áttörést értek el a gyulladásos folyamatok regulációjának feltérképezésében.

A gyulladás egyik első lépése, hogy a szervezet “alarm” molekulákat (interleukineket) termel, amelyek riasztják az immunrendszer védekező mechanizmusait. Az egyik ilyen fehérje, az interleukin-37 eddig meglehetősen rejtélyes volt a tudomány számára: egyik furcsasága például, hogy egerekből hiányzik.

Eddig úgy sejtették, hogy immunszuppresszív hatású, ám most a kutatók bebizonyították, hogy épp ellenkezőleg, pro-inflammatorikus hatást fejt ki a bőr egyik interleukin receptorához kötődve. Ez a receptor áll a psoriasis kialakulása mögött, és ehhez a receptorhoz négy különböző interleukin is képes kötődni, ami ismét egy rejtély.

A kutatók szerint valószínűleg arról van szó, hogy a bőr a szervezet elsődleges védekező vonalan, és egyetlen alarm fehérje nem tudja teljes mértékben tükrözni annak a fertőzésnek a típusát, amely ellen a szervezetnek védekeznie kell, ezért fokozatosan több ilyen molekula alakult ki.

Forrás: Graeme P. Sullivan et al, Myeloid cell–derived proteases produce a proinflammatory form of IL-37 that signals via IL-36 receptor engagement, Science Immunology (2022).

Forrás: AdobeStock