2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Tízperces rákteszten dolgoznak

Forradalmi rákteszt fejlesztésén dolgoznak ausztrál kutatók: az új vizsgálat 90 százalékos bizonyossággal lesz képes észlelni a fejlődő kórt a páciens vérében.

Az olcsó és egyszerű teszt színváltó folyadékot használ annak felderítésére, akadnak-e rosszindulatú sejtek valahol a szervezetben. Az eredmény 10 percen belül látható lesz – derült ki az NLCafé szerint Nature Communications című szaklapban bemutatott tanulmányból.

Ez egy olcsó és hordozható műszer, mely diagnosztikai eszközként lesz használható, akár mobiltelefonnal is – mondta Matt Trau, az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatója.

A teszt megalkotását az tette lehetővé, hogy a kutatócsapat felfedezte: a rákos DNS és a normál DNS lényegesen eltérő módon kapcsolódnak fémes felületekhez. Ennek köszönhetően kifejlesztettek egy tesztet, mely különbséget tesz az egészséges és a rákos DNS között, még az olyan kis DNS-nyomokban is, mint amekkorák utat találnak maguknak a véráramba.

A DNS-mintát aranyrészecskéket tartalmazó vízhez adják. Ha rákos sejtekből származó DNS hozzátapad a nanorészecskékhez, a víz színe rózsaszín marad. H azonban az egészséges sejtekből származó DNS más módon kötődik a részecskékhez, a víz színe kékre változik.

A tudósok 200 rákos emberi mintán és DNS-en tesztelték a módszert, 90 százalékos bizonyossággal. A továbbiakban a teszt hatékonyságát embereken és nagy klinikai kísérletekkel kell próbára tenni, mielőtt leendő páciensek diagnosztizálására alkalmazzák.

(forrás: nlcafe.hu)