2024. április. 18., csütörtök - Andrea, Ilma.

Télállóvá tették az egereket

Sikerült "kikapcsolniuk" amerikai tudósoknak az egerek bőrében található hidegérzékelő idegsejteket, amelynek eredményeként az állatok közömbössé váltak a hideggel szemben.

A Dél-Kaliforniai Egyetem (USC) idegbiológus professzora, David MecKenny már korábban felfedezte, hogy kapcsolat áll fenn a hidegérzet és a TRPM8 jelű fehérje között, amely a bőrben lévő, impulzust gerjesztő neuronokban a hideg érzékelésére szolgál. Munkatársaival elkülönítette, majd eltávolította a szóban forgó fehérjét megjelenítő idegsejteket, hogy ezeknek a neuronoknak a vizsgálatára összpontosítsanak.

A Journal of Neuroscience című folyóiratban megjelent tanulmány szerint egerek két csoportjával végeztek kísérleteket. Az egyik csapat tagjai nem rendelkeztek TRPM8-at tartalmazó neuronokkal, a kontrollállatok viszont igen. Különböző - 0 és 50 Celsius-fok közötti - hőmérsékleti viszonyoknak tették ki a rágcsálókat úgy, hogy azok szabadon mozoghattak a változó hőmérsékletű kísérleti felületen. Kiderült, hogy azok az egerek, amelyek idegsejtjeiből eltávolították a TRPM8-fehérjét, nem érzékelték a hideget, ellenben reagáltak a melegre. A kontrollcsoport tagjai elkerülték mind a hideg, mind a meleg részeket, és zömmel arra a területre húzódtak, ahol hozzávetőleg 30 Celsius-fokos volt a felszín.

A TRPM8 nélküli állatok csak a túl forró részre nem merészkedtek, a hideg nem zavarta őket, akkor sem, ha annak rendes körülmények között fájdalommal kellett volna járnia, vagy akár veszélyt is jelenthetett volna számukra.

Egyéb különbséget a tudósok nem tapasztaltak a rágcsálók között. Mindkét csoport tagjai ugyanúgy reagálták az érintésre, nem változott mozgáskoordinációs és egyensúlyozó képességük sem, és továbbra is hasonló erővel tudtak kapaszkodni - olvasható a ScienceDaily tudományos hírportálon.

(forrás: MTI)