2024. április. 19., péntek - Emma.

Összekötött agyak, megosztott gondolatok

Kutatók egy csoportja összekötötte három ember agyát, akik így meg tudták „gondolataikat” osztani egymással, írja az Origo. A szakemberek szerint hamarosan komplett emberi hálózatok születését hozhatja el az új technika.

A módszer az agyi aktivitást eredményező elektromos impulzusok rögzítését lehetővé tevő elektroenkefalográfia (EEG) és a neuronokat mágneses mezővel stimuláló transzkraniális mágneses ingerlés (TMS) kombinációját alkalmazta.

A metódust a Washingtoni Egyetem és a Carnegie Mellon Egyetem kutatói BrainNetnek keresztelték el, és azt remélik, akár a világhálón keresztül is képes lesz összekötni emberek tömegeinek elméjét. A kommunikáció e furcsa formájának megvalósításán túl a BrainNet az emberi agy mélyebb működésének megértését is szolgálhatja.

A BrainNet az első többszemélyes, non-invazív, közvetlen agy-agy interfész, amely kollaboratív problémamegoldásra használható– írták a kutatók közleményükben. – Az interfész lehetővé teszi három ember számára, hogy kollaboráljon, és közvetlen agy-agy kommunikáció használatával megoldjon egy feladatot.

A kutatók összesen öt csoportot vizsgáltak, mindegyik csoportnak három résztvevője volt. Az alanyok átlagosan 81,25 százalékos pontossággal teljesítették a feladatokat, ami elsőre nagyon szép eredmény.

A mostani rendszer csak egybites információkat tud megosztani az agyak között, a kutatók szerint azonban a technika folyamatos tökéletesítésével nagyobb volumenű adatmegosztás valósítható meg majd a jövőben.

A mostani kutatás egyelőre nem jelent meg szakmailag ellenőrzött folyóiratban, a kísérlet részletesebb leírása az arXiv weboldalon érhető el, írja a Science Alert alapján az Origo.

(forrás: origo)