2024. március. 29., péntek - Auguszta.

MiniPump: mesterséges szív kutatási célokra

A Boston University kutatói a Science Advances folyóiratban megjelent cikkükben számoltak be arról, hogy sikeresen hoztak létre egy olyan mesterséges szívet, amely kiválóan használható kutatási célokra.

A miniPUMP névre keresztelt eszköz félig biológiai, félig szintetikus alapokon nyugszik: a szívizmot őssejtből hozzák létre a laboratóriumban, míg az izmot megtámasztó, az emberi hajszálnál is vékonyabb akril állványzatot kétfotonos lézersugaras vékonyréteg-átmásolással (two-photon direct laser writing), a 3D-nyomtatás egy precízebb változatával alakítják ki. Az új eszköz előnye, hogy minden eddigi mesterséges szívnél jobban modellezi a szervet, így betegségek progressziójának megfigyelésére, precíziós gyógyszerek fejlesztésére is használható. A kutatók szerint az őssejtek átprogramozásával később nem csak szívet, de egyéb szerveket (például vesét és tüdőt) is létre lehet hozni ezzel a technológiával. Egy másik felhasználási terület pedig a személyre szabott gyógyászat lehet, mert a beteg őssejtjeiből létrehozott műszív képes megmutatni, hogy a gyógyszer pontosan hogyan viselkedik az adott beteg szervezetében.

Fotó: archív