2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Korai jelátvitel-útvonal gátlás az adenokarcinóma kialakulásának megelőzésére

A A PharmaOnline szerint a Boston University School of Medicine kutatói a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban megjelent cikkükben egy olyan jelátviteli útvonalat írtak le, melynek gátlásával megelőzhető a tüdő adenokarcinómájának kialakulása.

Megfigyeléseik szerint általában valamilyen külső behatás miatt, mint például a cigarettafüst, a tüdő epitéliumának alakját, felépítését meghatározó fehérjék kezdenek el olyan szignálokat küldeni a légutakba, amelyek rákelőző légúti károsodásokhoz, léziókhoz vezetnek. Ezeket a szignálokat a YAP és TAZ transzkripciós effektorok kontrollálatlan aktivációja közvetíti, ami az NTG1 növekedési faktor expressziójához, majd az ERBB receptorok aktivációjához vezet. A kutatók szerint a YAP/TAZ genetikai deléciójával, vagy az ERBB gyógyszeres gátlásával az epitélium károsodását követő rákelőző állapotú légúti léziók kezelhetők, és az adenokarcinóma kialakulása megelőzhető. Ez a felfedezés új terápiás megközelítést tesz lehetővé a laphám eredetű tüdőrákok kifejlődésének megakadályozásában.

Forrás: Andrew Tilston-Lunel el al., "Aberrant epithelial polarity cues drive the development of precancerous airway lesions," PNAS (2021).

Forrás: 123rf-archív