2024. április. 24., szerda - György.

Fejlett immunsejtek a rákterápiában CRISPR technológiával

Olyan géneket távolítottak el és adtak hozzá immunsejtekhez, hogy azok képesek felismerni a specifikus tumorsejtjeket, írja a Napi.hu.

A CRISPR technológiával végzett eljárás nyomán valószínűleg ez a legbonyolultabb terápia, amelyet valaha megkíséreltek a klinikumban – mondta Antoni Ribas, a tanulmány társszerzője a Nature-nek. – Megpróbálunk egy hadsereget létrehozni a beteg saját T-sejtjeiből – tette hozzá a kutató a Napi.hu szerint.

Az eljárás lényege, hogy a testünket alkotó több ezer milliárd sejt osztódással szaporodik, és amikor elöregednek vagy károsodnak, elpusztulnak, és új sejtek lépnek a helyükre. A rákos sejtek olyan genetikai mutációkkal rendelkeznek, amelyek megakadályozzák, hogy akkor haljanak meg, amikor kellene - ehelyett ellenőrizetlenül szaporodnak, esetleg csomókat alkotnak vagy a test más részeire is átterjednek, és kiszorítják az egészséges sejteket.

A gond az, hogy a T-sejtek nem képesek azonosítani a rákos sejteket, hogy elpusztítsák őket. Részben azért, mert a rákos sejtek nagyon hasonlítanak az egészséges sejtekre, ezért ügyesen tudnak az immunrendszer radarja alatt elrejtőzni. A daganatos sejtek olyan kémiai jeleket is kibocsátanak, amelyek még nehezebbé teszik a T-sejtek számára az azonosításukat.

Ha [a T-sejtek] meglátnak valamit, ami nem normálisnak tűnik, megölik azt – mondta a Nature-nek Stefanie Mandl vezető szerző, aki a PACT Pharma ügyvezető igazgatójaként dolgozik. – De azoknál a betegeknél, akiket a klinikán rákos megbetegedésekkel látunk, egy bizonyos ponton az immunrendszer valamilyen módon elvesztette a csatát, és a daganat növekedett – ismertette a problémát.

A T-sejtek genetikai módosításával elérték, hogy azok jobban azonosítsák a vérrákos sejtek felszínén általánosan megtalálható fehérjéket. Így a kutatók képesek voltak olyan kezeléseket – úgynevezett "CAR-T sejtterápiákat" – kifejleszteni, amelyek segítik a rák elleni immunválaszt.

(forrás: Napi.hu)