2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Cukorbetegek veseelégtelenség-kockázatának kimutatása genetikai teszttel

Az ausztrál Monash University kutatói a Journal of Clinical Investigation folyóiratban egy olyan genetikai vizsgálatot ismertetnek, melynek eredményei egy olyan teszt fejlesztésében használhatók fel, ami a veseelégtelenség kockázatának kitett cukorbetegeket lesz képes azonosítani, még a tünetek megjelenése előtt.

A kutatók 1017 skandináv és ázsiai betegcsoport genomját vizsgálva megállapították, hogy a csökkent DNS-metiláció szoros korrelációt mutat az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedőknél a veseelégtelenség kialakulásának kockázatával. Ezért egy olyan epigenetikai tesztet fejlesztettek ki, amely egy vérmintából képes megállapítani a vesebetegség kialakulásának kockázatát, ami nagy előrelépés a jelenleg alkalmazott biopsziás eljárásokhoz képest.

A kutatók azt remélik, hogy a betegek DNS-metilációs tesztelése hamarosan a rutin standard klinikai eljárás részévé válhat.

Forrás: Ishant Khurana et al, Reduced methylation corresponds with diabetic nephropathy risk in type 1 diabetes reduced methylation corresponds with diabetic nephropathy risk, Journal of Clinical Investigation (2023).

Pete Linforth képe a Pixabay-en