2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Butít a kozmosz

A kozmikus sugárzás hosszú távon a kognitív – megismerő, észlelő és megértő – képességek elbutulásszerű romlását idézhetik elő az űrhajósoknál – írja amerikai kutatókra hivatkozva az MNO.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) finanszírozta tanulmányban a Kaliforniai Egyetem szakemberei egereket tettek ki nagy energiájú részecskéknek, olyanoknak, amelyek a világűrben léteznek, és azt tapasztalták, hogy az állatoknak hanyatlottak a kognitív képességei, és változások mentek végbe az agysejtek, valamint a szinapszisok szerkezetében és integritásában.

A galaxis kozmikus sugarainak nagy energiájú részecskéi  behatolhatnak az űrhajóba és az űrhajósok testébe. Földünket, az itt élőket a magnetoszféra megvédi tőlük.

„Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a szinaptikus hanyatlás vagy a szinapszisok elvesztése az Alzheimer-kór korai és megkérdőjelezhetetlen jele, és erős kapcsolat van a szinapszisveszteség kiterjedtsége és a demencia – elbutulás – súlyossága között – idézik az mno.hu-n a Vipan Kumar Parihart, a Kaliforniai Egyetem agykutatóját.

(forrás: MNO)