2024. április. 19., péntek - Emma.

Bélgyulladást válthatnak ki a telített zsírok

Egyes telített zsírok, amelyek gyakran használatosak a nyugati típusú étrendben, megváltoztathatják az emésztőrendszer baktériumflóráját, és gyulladásos bélbetegségeket válthatnak ki az erre érzékeny emberekben – vélik egérkísérleteik alapján amerikai kutatók.

Ilyen gyulladásos bélbetegség például a kolitisz ulceróza és a Crohn-betegség.

A Chicagói Egyetem kutatói szerint eredményeik megmagyarázzák, hogy az egykor ritka, immunrendszerrel összefüggő, gyulladásos bélbetegségek miért váltak egyre gyakoribbá az Egyesült Államokban és más fejlett országokban az elmúlt fél évszázadban. Mint hozzátették, megállapításuk arra is rávilágít, hogy miért nem fejlődik ki az állapot az arra genetikai hajlammal bíró emberek egy részénél, és miként befolyásolják a folyamatot más környezeti tényezők.

Vizsgálataikban emberi gyulladásos bélbetegségekre jellemző jegyekkel rendelkező egérmodellel dolgoztak. Kiderült, hogy amikor az állatoknak koncentrált tejzsírokat adtak, megváltozott beleikben a baktériumflóra. A változás felborította a kényes egyensúlyi állapotot, amely az immunrendszer és az emésztőrendszerben élő, többnyire támogató hatású baktériumok között fennáll. Ilyenkor elszaporodhatnak a káros baktériumok, amire az immunrendszer szövetkárosító módon, túlreagálással válaszolhat. Ezt a folyamatot pedig már igen nehéz visszafordítani a Nature tudományos magazin legutóbbi számában megjelent tanulmány szerzői szerint.

Ugyanezt az immunválaszt nem tapasztalták akkor, amikor többszörösen telítetlen zsírsavak voltak az állatok étrendjében.A kutatók kiemelték, hogy koncentrált tejzsírokat széles körben használnak a feldolgozott élelmiszerek előállításakor.

"Ez az első leírása annak a mechanizmusnak, ahogyan a nyugati típusú étrend elvezet a gyulladásos bélbetegségek szaporodásához" – írta Eugene Chang kutatásvezető az egyetem közleményében. Megállapításaik szerint önmagában a genetikai hajlam növeli ugyan a kockázatot, ám kevés lenne ahhoz, hogy ezek a betegségek kifejlődjenek. Egy másik esemény, nevezetesen az életmód, benne az étrend megváltozása az a környezeti tényező, amely elindítja a káros folyamatot.

A kutatók az egészséges bélflóra helyreállításában látják a megoldást, vizsgálataikat ebben az irányban folytatják tovább. Figyelmeztetnek ugyanakkor arra, hogy az állatkísérletek eredményei gyakran nem ismételhetőek meg ugyanúgy embereknél.

(forrás: MTI)