2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Az intracelluláris kalcium felszabadítása a térmemória egyik fő kulcsa

A Columbia Egyetem Zuckerman Intézetének kutatói, köztük a kiváló magyar agykutató, Losonczy Attila, a Science folyóiratban közölt cikkükben olyan felfedezésről számoltak be, amely közelebb vihet minket a memória működésének megértéséhez.

Korábban már ismert volt, hogy a tanulás és az emlékezés képességében a szinapszisok módosulása, plaszticitása fontos szerepet játszik, és ebben meghatározó jelentőségűek a kalcium- ionok. Az utóbbi két évtized kutatásai azonban arra összpontosítottak, hogy a kalcium- ionok hogyan lépnek ki- és be a neuronok csatornáin keresztül. A mostani vizsgálatban viszont a kutatók azt igyekeztek megfigyelni két, egyenként is igen bonyolult módszer ötletes ötvözésével, hogy a neuronokon belüli kalciumkészletek felszabadítása milyen hatással van a memóriára. Az egereken végzett kísérletben a hippocampus CA1 régiójának piramissejtjeit, azaz a helyekre vonatkozó emlékeket tároló sejteket figyelték meg, egyben az állatok egy részénél kiütötték a Pdzd8 gént, amely az endoplazmatikus retikulumban tárolt kalcium felszabadítását gátolja. A hatás drámai volt: a nagyobb kalcium-felszabadulás jelentősen növelte a sejtek együttműködését, ami jobb emlékezőképességet garantált az állatok számára.