2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Áttörés a Zika-vírus elleni vakcina kutatásában

A PharmaOnline szerint ausztrál kutatók olyan vakcinát fejlesztettek ki, amely egér modellszervezetben alkalmazva hatásosnak bizonyult a Zika-vírus ellen.

A University of Adelaide kutatócsoportja a Science Advances folyóiratban közölt cikkében arról számolt be, hogy egér modellszervezetekben hatásosnak bizonyult a Zika-vírus ellen kifejlesztett új vakcinájuk.

A teljes cikk az alábbi linken érhető el: B. Grubor-Bauk et al, NS1 DNA vaccination protects against Zika infection through T cell–mediated immunity in immunocompetent mice, Science Advances (2019).

Forrás: 123rf

A Zika-vírus egy moszkitók által terjesztett flavivírus, amely csecsemőknél mikrokefáliát, azaz rendellenesen kis fejet, illetve egyéb születési rendellenességeket okozhat. Az ausztrál kutatócsoport olyan új oltóanyagot fejlesztett ki, amely egér modellszervezetben hatásosnak bizonyult a fertőzés megakadályozásában, közli a PharmaOnline.

A vakcinafejlesztési program vezetője, dr. Grubor-Bauk szerint ez volt az első olyan vakcinával kapcsolatos vizsgálat, amely megmutatta, hogy egy T-sejt alapú vakcina védettséget nyújthat a szisztémás Zika-vírus fertőzéssel szemben. A vakcina abból a szempontból is hatásosabb a többi oltóanyagnál, hogy egy esetleges dengue-láz felülfertőzés esetén is megakadályozza a beteg állapotának súlyosbodását.

A fejlesztési program következő lépése a fázis I humán klinikai vizsgálatokra történő felkészülés, ami további preklinikai vizsgálatokat igényel, főleg a leghatásosabb dózis és a betegség különböző preklinikai modelljein bizonyított hatásosság kimutatása céljából. A preklinikai vizsgálatok eredményei befolyásolhatnak majd más, flavivírusok elleni fejlesztési programokat, mivel bebizonyosodhat, hogy a virális köpenyfehérje és antitest-alapú vakcinák után érdemes T-sejt alapú oltóanyagokra áttérni.

(forrás: PharmaOnline)