2024. április. 23., kedd - Béla.

A rák és a balszerencse

Dr. Oláh Editet, az Országos Onkológiai Intézet molekuláris genetikai osztályának vezetőjét kérdezte az MNO egy friss tanulmány kapcsán, mely szerint a rák leginkább biológiai balszerencse.

Mérvadó, nemzetközi szakirodalmi adatok szerint a daganatos megbetegedések több mint fele megelőzhető lehetne. Egy a Science folyóiratban megjelent tanulmány látszólag ennek pont az ellenkezőjét igazolja: a rákos megbetegedések többsége inkább a biológiai balszerencsének tudható be, mint az egészségtelen életmódnak vagy az öröklött genetikai hibáknak – írja az interjú bevezetőjében a lap, amiből itt csak egy kérdést idézünk:

Hogyan csökkentheti az egyén a daganatos megbetegedés esélyét? Mi az, amire igenis nagyon oda kell figyelni?
– Mérvadó nemzetközi szakirodalmi adatok szerint a daganatos megbetegedések több mint fele megelőzhető lehetne. Az idézett tanulmány sem kívánja azt sugallni, hogy nem vagyunk mi magunk is felelősek testi és lelki bajainkért. Éppen arra hívják fel a figyelmet, hogy bizonyos daganatfajták kockázatát csökkenteni lehet egészséges táplálkozással, testmozgással és olyan káros szenvedélyek elhagyásával, mint a dohányzás, a mértéktelen alkoholizálás vagy a túlzott napozás. Ne váljon életformává a többórás tévénézés, a számítógép mellől is minél gyakrabban álljunk fel! A rohanások közepette se feledkezzünk meg odafigyelni önmagunkra és a környezetünkben élőkre, a családunkra, elődeinkre – több nemzedékre kiterjedően – valamilyen daganatos megbetegedés családi halmozódására, különösen, ha az fiatal felnőtt(ek)et érint(ett). Óvakodjanak az olyan orvosoktól, genetikusoktól, akik azt hirdetik magukról, hogy sok betegség genetikai kockázatát képesek meghatározni. A lakosságnak hirdetett és árusított genetikai tesztek többsége nem alkalmas arra, hogy a vizsgálatot megrendelő részére egy bizonyos betegség kialakulását, illetve annak súlyosságát előre jelezze. A magas genetikai rákkockázattal élők kiszűrése és ellátása szakképzett genetikusok és klinikai onkológusok feladata. A daganatos betegségek mintegy fele – mai tudásunk és lehetőségeink alapján – nem megelőzhető, de megfelelő szűrővizsgálatokkal a betegség sok esetben a korai stádiumban észlelhető, amikor a túlélés és a gyógyulás esélyei még jók – olvasható az mno.hu interjújában.

(forrás: MNO)