2024. április. 16., kedd - Csongor.

A PQBP1 ígéretes gyógyszercélpont lehet

A PharmaOnline szerint a Tokiói Orvosi Egyetem kutatói a Nature Communications folyóiratban közölt cikkükben leírták azt a folyamatot, melynek során az agyban képződő tau-fehérjék gyulladást váltanak ki.

Ennek a folyamatnak a központ eleme a PQBP1 (poliglutamát-kötő fehérje 1), mely úgy figyelmeztet betolakodó jelenlétére, mint ezt egy házban egy riasztórendszer teszi. Korábban már kimutatták, hogy ugyanez a fehérje képes érzékelni és megkötni a HIV DNS-ét, és a cGAS-STING jelátviteli útvonal aktiválásával gyulladásos választ előidézni. Ismert volt az is, hogy a protein a Huntington-kór során is interakcióba lép a diszfunkcionális fehérjékkel.

A mostani vizsgálatban a kutatók ugyanezt bizonyították be a tau-fehérjékkel kapcsolatosan, mivel egér modellszervezetben kimutatták, hogy a PQBP1 gátlásával a gyulladásos reakció nem jön létre. Ez azt jelenti, hogy a PQBP1 ígéretes gyógyszercélpont lehet a tau-mediált neurodegeneratív betegségek elleni hatóanyagok fejlesztése során.

Forrás: Meihua Jin et al, Tau activates microglia via the PQBP1-cGAS-STING pathway to promote brain inflammation, Nature Communications (2021).

Forrás: 123rf-archív