2024. március. 29., péntek - Auguszta.

A nem-ionizáló sugárzás is káros

Való élet vizsgálat keretében mutatták ki a mágneses mezőből származó nem-ionizáló sugárzás egészségkárosító voltát, írja a Scientific Reports tanulmánya. A nem-ionizáló sugárzás számos környezeti forrásból eredhet, így elektromos vezetékekből, transzformátorokból, drótnélküli eszközökből és hálózatokból.

Az amerikai Környezeti Egészségtudományok Nemzeti Intézete finanszírozásában végzett való élet vizsgálat keretében mutatták ki, hogy a mágneses mezőből származó nem-ionizáló sugárzás szignifikáns mértékben növeli a vetélés előfordulását, ezáltal bebizonyosodott, hogy biológiai hatással bír az emberi szervezetre, és kockázatot jelent a humán egészségre. Nyilatkozatában a tanulmány vezető szerzője, De-Kun Li kifejtette: a vizsgálat erősségét jelenti, hogy objektív mérőeszközt használtak a sugárzás felmérésére, továbbá rövid távú kimenetet vizsgáltak, és nem olyat, ami esetleg csak évekkel vagy évtizedekkel később következne be, mint amilyen a rák vagy az autoimmun betegség.

Exposure to Magnetic Field Non-Ionizing Radiation and the Risk of Miscarriage: A Prospective Cohort Studycímű tanulmányukban az epidemiológusok 913, igazoltan terhes nő esetében végezték el a mágneses mezőből származó nem-ionizáló sugárzás mérését (a nők 24 órán át viseltek egy kártyapaklinál alig nagyobb monitorozó eszközt). A vizsgálati alanyok ezen kívül naplót is vezettek az adott napon, és a vetélési kockázatot befolyásoló, ismert tényezők (pl. hányinger/hányás, vetélés a kórtörténetben, alkohol- és kávé-fogyasztás, láz, fertőzések) jobb kiszűrése érdekében személyes interjúban is részt vettek, amin többek között azt is felmérték, hogy az adott napi aktivitás mennyire tipikus a személy életében.

A nem-ionizáló sugárzás számos környezeti forrásból eredhet: elektromos vezetékekből, transzformátorokból, drótnélküli eszközökből és hálózatokból (Fotó: 123rf)

A legalacsonyabb expozíciónak kitett nők esetében (alsó quartilis) 10,4%-os volt a vetélés aránya, a nagyobb expozíciónak kitettek esetében (2., 3. és 4. quartilis) pedig 24,2%, ami majdnem háromszor nagyobb relatív kockázatot jelent; az átlagos populációban 10 és 15% közötti a vetélés aránya, mondja Li.

Az ionizáló sugárzás egészségügyi kockázatai – pl. sugárzási betegség, rák, genetikai ártalom – eddig is ismertek voltak. Nem-ionizáló sugárzás akkor jön létre, amikor áram folyik, és az eredmény szerint az ehhez közel tartózkodó emberek szervezetében negatív biológiai hatás alakulhat ki. A kutatók leszögezik: sajnálatosan kevés kutatás foglalkozik a nem-ionizáló sugárzás emberi egészségre kifejtett hatásával, így jelenleg nem tudjuk, milyen küszöbérték felett alakulhat ki probléma, és azt sem értjük, milyen mechanizmus áll a megnövekedett kockázat hátterében.