hirdetés
2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Sofőrökből képezne mentőápolókat az OMSZ

A mentőgépkocsi-vezetők átképzésével orvosolná az egyre súlyosbodó szakemberhiányt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) – tudta meg a 24.hu.

A sofőrként dolgozó mentősökre – akik most sem csak az autót vezetik, hanem a mentés kisegítő feladatait is ellátják – komoly nyomást helyeznek, hogy saját költségükre végezzék el az ápolói képzést és módosítsák munkaszerződésüket – írja a 24.hu.

A történet egy jóhiszeműnek tűnő ígérettel indult: az OMSZ több mentőgépkocsi-vezetőjének azt mondták, hogy ha önköltséges formában megszerzik az ápoló-szakápoló OKJ-s papírt, automatikusan átsorolják őket az alacsonyabb, D fizetési kategóriából a magasabb, E kategóriába, de megtarthatják korábbi munkakörüket. Az OMSZ jogi osztálya valamiért figyelmen kívül hagyta, hogy ilyen átsorolásra a jogszabályok nem adnak lehetőséget, így kiderült, hogy az érintettek csak akkor kaphatnak magasabb fizetést, ha saját kezdeményezésükre megváltoztatják munkaszerződésüket. A mentőszolgálat ezzel lehetetlen helyzetbe hozta az OMSZ-en belül „gépészeknek” hívott szakembereket: hiába a plusz OKJ-s végzettség, ha a mentősök nem hajlandók belemenni, hogy gépkocsivezető helyett mentőtechnikusként legyenek alkalmazásban, maradnak az alacsonyabb fizetési kategóriában.

A mentőtechnikusi szerződésben viszont kikötnék, hogy a mentődolgozó havonta legalább egy alkalommal, egy 12 órás műszakban ápolói feladatokat lát el.

Fontos kitétel a legalább szó, sok mentős ugyanis attól tart, hogy a munkát egyre inkább ellehetetlenítő szakemberhiány miatt a gyakorlott sofőröket gyakran fogják olyan munkára kényszeríteni – a megváltoztatott munkaszerződéssel teljesen legálisan –, amiben nincsen megfelelő tapasztalatuk és motivációjuk.

Kusper Zsolt, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének elnöke szerint a mentőtechnikusok fizetését rögzítő jogszabályban csak a mentőápolói végzettség megléte a kitétel, a 12 órás ápolói munka már az OMSZ kikötése, ennek hátterében pedig a munkaerőhiány palástolása állhat. Ha a gépészek belemennek az új státuszba, a hivatalos statisztikákban gépkocsivezetőként és mentőápolóként is feltüntethetők lesznek, így az adatokban úgy mutatkozhat javulás, hogy az OMSZ mentést végző állománya valójában egyetlen fővel sem bővült.

Az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és PR vezetője, Győrfi Pál a portál megkeresésére azt válaszolta, hogy az OMSZ működésének valamennyi személyi és tárgyi feltétele biztosított, az elmúlt években megkezdődött fejlesztések tovább folytatódnak.

(forrás: 24.hu)
hirdetés

Könyveink