hirdetés
hirdetés
2017. december. 18., hétfő - Auguszta.
hirdetés

A 112-es másik oldala

A mentők bekapcsolása a 112-es segélyhívó alá még újdonság, de az idén valamennyi régióban megtörténik az átállás. Az eddigi tapasztalatok nem túl jók, közli az MNO.

hirdetés

A vonalat az ORFK üzemelteti, a katasztrófavédelem, illetve a vele összegyúrt tűzoltóság, a mentőszolgálat és a rendőri egységek csak végpontjai a rendszernek. A vonal fogadóközpontja Miskolcon és Szombathelyen van, az operátorok ott fogadják a hívásokat. Korábban a rendőrséget, a mentőket és a tűzoltókat a segítségkérők közvetlenül tudták hívni, problémáikat egyből szakemberek kezelték. Amióta az irányítás kikerült a kezükből, folyamatosak a gondok. Ráadásul a rendszerhibákkal nemcsak a segélykérők küzdenek, hanem azok is, akik segítséget próbálnának nyújtani.

A 112-es okozta problémákat az orvosi ügyeleten dolgozó szakemberek is érzékelik.

– Abszurd, amivel szembesülünk. Például csörög a telefon, kimegyünk a helyszínre, ahol megállapítjuk: nagy a baj, mentőre van szükség. Hívnánk egyből a szolgálatot, de már csak a 112-es számot tudjuk tárcsázni. Fölveszik a telefont, ahol könyörögnünk kell, hogy kapcsoljanak egyből a mentőügyeletre. Sokszor nem teszik meg, hanem jönnek a kérdések, tudakolják, mi a probléma, miben segíthetnek. Már többször kifejezetten bunkón kellett viselkednem, hogy a szakkifejezéseket, rövidítéseket nem értő ügyfélszolgálatos értse meg: szakember vagyok, akinek vészhelyzetben sürgősen egy szakemberrel kellene beszélnie, különben nagy baj lesz – mondja egy orvosi ügyelet ápolója, aki korábban a mentőszolgálatnál is dolgozott. Tragédia az ő praxisában nem történt a csúszások miatt, de a várakozási idő jelentősen megnövekedett, és ez felesleges kockázatot jelent.

A rendszert a tűzoltók sem dicsérik, a csúszásokat ők is érzékelik. Pedig ők már jó ideje a 112-es alá tartoznak.

– A változásból annyit érzékeltünk, hogy a rendszer lelassult. Az időfaktor nem keveset növekedett, méghozzá amiatt, mert eddig a bejövő hívás egyből oda érkezett, ahol azt kezelni tudták, most viszont egy pluszáttéten is keresztülmegy – mondja egy Pest környékén dolgozó tűzoltó. – Régen ha tűz ütött ki, az emberek fölhívták a tűzoltókat, és közölték, hogy tűz van. Ekkor a diszpécser már a beszélgetés közben riasztotta az autót, az pedig elindult. Közben utánuk is szólhatott, ha pluszinformációkat is megtudott. Most ez nem történik meg, az adminisztrációs résznél csak az adatlapot töltögetik, még nem riasztanak. A folyamat csak egy szint után kerül át a katasztrófavédelem főügyeletére, ők csak ekkor tudnak bekapcsolódni. De probléma még ott is van – mondja a tűzoltó. Szerinte a legfőbb gondot az okozza, hogy a diszpécsereknek nincs helyismeretük. Előfordul, hogy még a települést sem ismerik, nemhogy a környéket. Emiatt sok a félreértés.

A teljes cikk

(forrás: MNO)
hirdetés

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Könyveink