2024. március. 29., péntek - Auguszta.
hirdetés

Várandós? Küldje el SMS-ben a „BÉBI” szót!

Amikor az Egyesült Államokban Megan Johnson 8 hetes terhes volt, egy nővér egy új, ingyenes szolgáltatásról beszélt neki: mobiltelefonon a terhessége stádiumának megfelelő szöveges üzeneteket kaphat. Csak annyit kell tennie, hogy elküldi a „BABY” szót (spanyol anyanyelvűek írhatják azt is, hogy „BEBE”) és szülésének várható időpontját az 511-411-es telefonszámra.

Ms. Johnson ezután ilyesféle üzeneket kapott SMS-ben:

„Elég vizet ittál ma? Igyál minden nap sok vizet, és még többet, ha meleg van vagy ha fizikai munkát végzel. Fontos, hogy a szervezeted elég folyadékhoz jusson!”

„Beszélj az orvosoddal arról, hogy influenza oltásra lenne szükséged. A várandósok és a csecsemők nagyon súlyosan megbetegedhetnek az influenzától. További információért hívd fel a Betegségmegelőzési és -ellenőrzési Központot (CDC) az ingyenes telefonszámon.”

„Ingyenes vagy olcsó ellátásra van szükséged neked és a gyermekednek? Az államnak vannak olyan programjai, amelyek segíthetnek. Hívd fel a megadott telefonszámot, hogy megtudd, jogosult vagy-e ilyen ellátásra.”

A Time magazin beszámolója szerint Ms. Johnson, aki 22 évesen egyedülálló várandós volt és munkanélküli, egyértelműen azok közé tartozott – sok hispanóval és afroamerikaival együtt – akiknek a számára a text4baby (szöveg a bébinek) nevű szolgáltatást kitalálták. A hispanók és az afroamerikaiak körében 2,5-szer olyan gyakori, mint a fehéreknél, hogy csak a harmadik trimeszterben mennek el szülészhez vagy még akkor sem. Az SMS-ben érkező információmorzsák kedvet csinálhatnak ahhoz, hogy szülészhez forduljanak, de még ha nem is teszik, a következő legjobb dolog az, hogy legalább az üzenetek megmondják nekik, mit helyes és mit nem helyes csinálniuk.

A text4baby időnként megragadja az alkalmat, hogy sürgős üzeneteket küldjön. Kaliforniában például egy olyan szöveget küldtek a nőknek, akik egy bizonyos irányítószám területén éltek, amiben értesítették őket, hogy szamárköhögéses esetek fordultak elő a környékükön.

A szövegeket az Egészséges Anyák, Egészséges Csecsemők Országos Szövetsége írja, és képviselői nagyon elégedettek az eredménnyel – a program, amely 2010 februárjában indult, hasznos közszolgáltatássá vált. Ma már 142 ezer használója van, és összesen mintegy 9 millió szöveget küldtek el nekik. A szövegküldést a csecsemő 1 éves koráig folytatják.

A szövetség partneri viszonyt épített ki olyan állami kórházakkal, szakrendelőkkel, amelyek kis jövedelmű nőket látnak el, olyanokat, akik közül sokan jogosultak a Medicaidre (a szegények számára egészségügyi ellátást nyújtó állami biztosításra). New York-ban minden születési anyakönyvhöz csatolnak egy információs szórólapot a text4babyről, Virginiában pedig minden, a Medicaid által kiküldött levélben leírják a program részleteit. A Johnson & Johnson dollármilliókat költött az évek során a program elterjesztésének segítésére, és a mobilszolgáltatók biztosítják, hogy a nők ingyen kaphassák meg a szövegeket.

Az USA Egészségügyi és Humán Szolgáltatási Minisztériuma követi, hogy a text4baby használói körében kisebb-e a csecsemőhalálozás, mint a szolgáltatást igénybe nem vevőkben – ezzel arra akarnak választ kapni, hogy a program valóban elősegíti-e a csecsemőhalálozás csökkenését. (A csecsemőhalálozás az USA-ban igen magas, a mutatók rosszabbak, mint Kubában.)

Ms. Johnson úgy érzi, hogy a szolgáltatás segített neki abban, hogy jobban vigyázzon magára és a gyermekére. Barátainak is ajánlotta – jobbnak érezte, mint azt, hogy a Google-on próbáljon hozzájutni a szükséges információkhoz. „Az információból sosem elég. Mindent tudni akarok, amit lehet” – mondta.

Dr. Weisz Júlia
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline, Time magazin)
hirdetés

Könyveink