hirdetés
2024. április. 25., csütörtök - Márk.

OMSZ: izzasztó helyzetben mentős és beteg egyaránt

Idén, de legkésőbb jövő év elején nagy összegű Európai Uniós támogatáshoz juthat az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), melyet a mentésirányítás, valamint a mentés és légi mentés infrastrukturális fejlesztésére fordít majd a szervezet – mondta el Győrfi Pál szóvivő. A mentőautók cseréje időszerű, már csak azért is, mert a hőgutát kapott betegek kórházba szállítás közben csak tovább szenvednek légkondicionálók nélküli autókban.  A sofőrök 12 óránként váltják egymást, a hőség miatt megnövekedett forgalomban azonban esélyük sincs arra, hogy időnként legalább felfrissüljenek.

Az Európai Unió által meghirdetett, egymás mellett párhuzamosan futó két pályázatot kizárólag a mentőszolgálat számára írták ki, így nem kell versenyezniük más résztvevőkkel, de szigorú kritériumoknak kell megfelelniük. A mentőirányítás fejlesztésével kapcsolatos támogatási szerződések megkötése már küszöbön áll – árulta el Győrfi Pál. Ennek nyomán az elnyert 4,1 milliárd forintot logisztikai fejlesztésre, központok és az informatikai rendszer megújítására használja fel majd a szolgálat. A másik, infrastrukturális fejlesztésekre szóló kiírásra most történik a pályázati anyag összeállítása. Ez utóbbi elnyerése mintegy 11,5 milliárd forintos forrást nyithat meg az OMSZ számára, melyet a mentőállomások, járműpark, műszerek fejlesztésére, korszerűsítésére, jobb felszerelésére, új műszerekre terveznek elkölteni. Ebből a pénzből számíthat jelentős vérfrissítésre a 948 járművet számláló mentőautó flotta is.

Első körben 200 új mentőautó beszerzését tervezik, a régiek klimatizálására nem költenek – jelezte az OMSZ szóvivője, hozzátéve, hogy legutóbb 5–6 éve írt ki erre a célra közbeszerzési pályázatot az Egészségügyi Minisztérium. Mint mondta, évente változó, hány új mentőautóra van szüksége a szolgálatnak. Ez függ az elöregedő, technológiailag elavult, illetve sérült, totálkáros autók számától.

Korszerű gépparkról álmodnak

Évek óta visszatérő probléma, hogy a mentőautóknak csak egy töredéke, jelenleg mindössze 173 gépkocsi van felszerelve légkondicionáló berendezéssel. Mint Győrfi Pál elmondta, a nyári kánikulában ez komoly probléma, ezt a betegek, és a hozzátartozók is gyakran szóvá teszik. De nem csak ők szenvednek a nagy melegtől, kollégáinak is nagyon megterhelő ilyen körülmények között dolgozni, főleg, hogy 12 órás műszakot látnak el, sokszor pihenőidő nélkül ülnek az autóban a folyamatos riasztások miatt. Ezen a helyzeten igyekeznek változtatni, 2008-tól kizárólag légkondicionálóval felszerelt mentőautókat vásárolnak. A mentőállomásokon sem jobb a helyzet, ritka, hogy magánadományokból, alapítványi támogatásokból jut a helyiségek klimatizálására.

Újra hőségriadó

A mai napon az ÁNTSZ másodfokú hőségriasztást rendelt el országszerte, mivel a napi középhőmérséklet szombatig több helyen 25 °C közelében vagy afölött alakulhat. Mint Győrfi Pál jelezte, ilyen napokon, főleg a nagyvárosokban, ahol nagyobb a zsúfoltság, illetve tömegközlekedés működik, a mentőszolgálathoz érkező riasztások száma mintegy 20 százalékkal nőhet, így Budapesten például az átlagos 350–400 helyett 400–500 esetben hívják őket.

Portrusching Gábor
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés

Könyveink