hirdetés
2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Gazdaság

Nem gyógyítanak az étrendkiegészítők – keményen büntet a GVH

Három vállalkozásra összesen 8 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert azok az általuk forgalmazott termékeknek a fogyasztókat megtévesztő módon gyógyhatást tulajdonítottak. A bírság kiszabása mellett a versenyhatóság helyreigazításra is kötelezte a vállalkozásokat mindazokon a felületeken, ahol megtévesztő hirdetéseiket közzétették.

A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel húszféle különböző készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben (Bors, Nemzeti Sport, Kiskegyed) megjelenő hirdetéseiben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként ajánlotta.

Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja, hogy a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező vagy ellenőrző különböző hatóságok (pl. OGYI vagy OÉTI) által lefolytatott vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áru emberi egészségre gyakorolt – gyógy- vagy kedvező élettani – hatását, mint a termék lényeges tulajdonságát illetően.

A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. A jelen eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható.

A jelen eljárással érintett élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vontak tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeit a vállalkozás jogszerűen forgalmazza, holott éppen az ellenkezője az igaz. Az eljárás alá vont vállalkozások ugyanis 2008-ban az ÁNTSZ forgalmazási tilalma ellenére forgalmazták, illetve reklámozták az egyes termékeket. Mindezek mellett a termékek tulajdonságával/hatásosságával kapcsolatos állítás valóságtartalmát sem igazolták megfelelően. A fenti jogsértéseken túl a három vállalkozás mind a honlapokon, mind a sajtóhirdetésekben valamilyen tulajdonság alapján piacelsőségi állítással ellátva emeli ki a termékeket. Ezen állítások valóságtartalmát minden esetben közreadójuknak kell bizonyítani, ám az eljárás alá vont társaságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a fenti magatartások sértik a versenytörvényt.

A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását. A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. Szükségesnek látta továbbá a GVH, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH mindezeken túlmenően bírságot is kiszabott a három vállalkozásra. A Gold Island 2002 Bt. 5 millió, a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. pedig 1,5–1,5 millió forint bírságot köteles fizetni. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a sérülékeny fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékekben hirdettek, így széles fogyasztói körhöz jutottak el a megtévesztő információk.

A vizsgálat szerint a három vállalkozás termékei döntő többségét megtévesztően hirdette, így a GVH szerint rosszhiszemű üzleti tevékenységet folytattak. A Gold Island Bt. ráadásul termékei többségét a hatósági tilalom ellenére is forgalmazta, a vizsgált tájékoztatásokat pedig az eljárás során más honlapokra költöztette, ahol a jogsértő hirdetések a GVH határozat meghozatalának pillanatában is elérhetőek voltak. A Nature Force Kft. pedig csak átmenetileg szüneteltette a honlapját, majd néhány termék GVH által kifogásolt hirdetését újra elérhetővé tette.

Világgazdaság Online

cimkék

hirdetés

Könyveink