hirdetés
hirdetés
2024. április. 25., csütörtök - Márk.
hirdetés

Táplálkozás

Nem a tévézés, hanem az egészségtelen ételek reklámja hizlalja a gyereket

Amikor egy gyerek órákig bámulja a tévét, nem csak azért hízik, mert nem mozog, hanem főleg azért, mert rossz minőségű, hízlaló ételek reklámjait látja, melyek elérik nála céljukat. Az új vizsgálat eredményeit az American Journal of Public Health közölte.

A kövér gyerekből gyakran kövér felnőtt lesz, és arra is bőven van adat, hogy közülük sokkal több lesz cukorbeteg vagy magas vérnyomású, mint a karcsúakból. A legújabb amerikai statisztika szerint Észak-Amerikában minden második iskolás a korának és testmagasságának megfelelő súlyhatár fölött van.
 
Néhány hete jelent meg a legtekintélyesebb orvosi hetilapban az a tanulmány, mely csaknem 5000, az Egyesült Államokban született állampolgár 24 esztendei egészségügyi adatait tartalmazta gyermekkortól felnőttkorig. Azok, akik 11 éves korukban a legkövérebbek voltak, kétszer gyakrabban haltak meg 55 éves koruk előtt, mint a legkarcsúbb tizenévesek.
 
Már korábban is megfigyelték, hogy a tévénézés és a gyermekkori elhízás között összefüggés van. Ezért Svédországban, az Egyesült Királyságban és Dél-Koreában tilos az édes-sós, hizlaló ételek, csemegék reklámozása a gyerekeknek szóló tv-programokban.
 
Frederick J. Zimmermann és Janice F. Bell 3563 gyermek szüleitől gyűjtött be olyan naplót, mely sokféle adat között azt is tartalmazta, hogy a gyerek egy átlagos hétköznapon, illetve hétvégén mennyi időt töltött tv-nézéssel és milyen műsor, reklám ment akkor a televízióban. A vizsgálat kezdetén, 1997-ben a gyermekek életkora csecsemőkortól 12 éves korig terjedt (a gyermekek 90 százaléka 2 éves kora előtt kezd rendszeresen tévézni).. A kutatók még arra is figyeltek, hogy mikor és mennyi időt néztek a gyerekek iskolai televíziót, DVD-t vagy videót.
 
A 2002-ben, a vizsgálat kezdete után öt évvel mért gyermekkori túlsúly szoros összefüggést mutatott a kereskedelmi tévéadások ételreklámjainak bámulásával, és ez független volt attól, hogy a gyerek fiú volt-e, vagy lány, mennyit mozgott naponta, hogyan tanult, mennyit aludt, milyen rasszhoz tartozott, mennyire volt kövér az édesanyja vagy mennyire volt kövér a gyermek a vizsgálat kezdetén. Vagyis nem csupán arról van szó, hogy a kövérebb gyerekek többet ülnek a televízió előtt. Önmagában a tévénézés, az oktatófilmek vagy DVD-programok nem befolyásolták a gyermekek testsúlyát, vagyis a gyerekek elsősorban nem azért híznak meg, mert sok időt töltenek a TV előtt, és ezért keveset mozognak. Az egészségtelen ételek reklámjai különösen a hétévesnél fiatalabb nézőkre hatottak.
 
A kutatók szerint az öt éves gyerekek évente 4000 ételreklámot látnak a tévében. A szombat délelőtti gyerekműsorokat átlagosan ötpercenként szakítja meg egy ételreklám, és a reklámozott ételek 95 százaléka egészségtelen.
Dr. Matos Lajos, MTI
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés