hirdetés
hirdetés
2024. április. 25., csütörtök - Márk.
hirdetés

52 milliós büntetés a jogszerűtlen gyakorlatért

Módosítják a gyógyszerpromóciós szabályokat

Több ponton javasolja módosítani a gyógyszerpromóciós szabályokat az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) azt követően, hogy befejezte a januári orvostragédiával végződő thaiföldi luxusutazás körülményeinek vizsgálatát. A hatóság egy cég és alvállalkozói körében tizennyolc eljárást indított; kilenc esetben állapított meg súlyos jogsértést, amelynek nyomán összesen 52 millió forint értékben szabott ki büntetést a jogszerűtlen gyakorlatot folytatókra. Az iparban működik az önszabályozás is: a két gyógyszeripari szövetség közös etikai bizottsága folyamatosan tárgyalja az etikai vétség gyanúját felvető ügyeket.

Kezdeményezi a Medico Uno által forgalmazott generikus szerek kivonását a piacról az Országos Gyógyszerészeti Intézet, miután lezárta a tragédiával végződő thaiföldi orvosi utazást szervező gyógyszercég ellen indított vizsgálatot – közölte ma reggel a MedicalOnline. Az ügyben azt követően vizsgálódott a hatóság, hogy januárban holtan találtak egy 42 esztendős magyar orvost a kamalai fürdőhelyen.

A vizsgálat eredménye 

A hatóság azt vizsgálta, hogy a cég vétett-e a marketing és gyógyszerpromóciós szabályok ellen. Mint azt Szepezdi Zsuzsanna, az OGYI főigazgatója a szaktárcánál tartott mai sajtótájékoztatón közölte: több ponton is megsértették a gyógyszerek forgalmazásával és szakmai marketingjével kapcsolatos szabályokat, így egyebek mellett be nem jelentett orvoslátogatókat foglalkoztattak – elkerülve ezzel az évente és fejenként járó, 5 millió forintos befizetési kötelezettséget, s „piackutatási céllal” szerveztek egészségügyi szakemberek számára külföldi utazásokat. Miután azonban bebizonyosodott a tiltott gyakorlat, a többi között például az, hogy a valóságban a luxusutazás helyszínén az érintett cég nem is tartott szakmai programot, a hatóságnak nem volt mérlegelési joga. Március 18-án ezért azt javasolták az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak, hogy vonja meg az érintett cég termékeitől a társadalombiztosítási támogatást. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár közölte: mindez nem veszélyezteti a betegek ellátását, ugyanis generikus készítményekről van szó, amelyek más termékekkel is helyettesíthetők.

Működik a gyógyszeripari önkontroll

Szolyák Tamás, az Innovatív Gyártók Szövetségének elnöke a MedicalOnline érdeklődésére később elmondta: nemrégiben nyilvánosságra hozott kilenc pontjukban – amelyben jelzik, hogy elfogadják a kormány megszorításait – szövetségük utalt a promóciós szabályok újraalkotásának szükségességére. A konkrét ügy ismerete nélkül csak általánosságban nyilatkozva közölte: helyesnek tartja, hogy a törvény lehetőséget ad a vétők termékeire járó támogatás megvonására is. Azt azonban eltúlzottnak tartaná, ha az ilyesfajta gyakorlatot már első alkalommal ezzel a súlyos szankcióval honorálnák.

Különféle bejelentések alapján 2010 márciusa és ez év januárja között 17 ügyet tárgyalt a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének (MAGYOSZ) és az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) közös Kommunikációs Etikai Bizottsága (KEB). Dr. Kónya Csaba, a KEB elnöke a MedicalOnline kérdésére elmondta, hogy egy esetben jelenleg is folyik a vizsgálat, 4 ügy zárult elítélő etikai határozattal. A kifogásolt esetek közül egy alkalommal a KEB hivatalból indított eljárást egy cég ellen, egy kizárólag orvosi rendelvényre kiadható, támogatott gyógyszer nevét tartalmazó, fogyasztók számára korlátozás nélkül elérhető weboldal működtetése miatt. A gyártó a határozat alapján megszüntette a kifogásolt internetes portál működtetését. Egy másik ügyben egy gyártó orvosi rendelvényre kiadható egyik gyógyszerének prospektusában feltüntetett információk miatt emelt kifogást egy konkurens piaci szereplő. A kifogásolt ismertető anyagban az alkalmazási előírásban nem szereplő indikációkat is feltüntette a gyártó, ezért az ismertető anyagot a piacról bevonták és megsemmisítették.

A másik két etikai vétség megállapításával zárult ügyben az érintett gyártók nem voltak sem a MAGYOSZ, sem pedig az AIPM tagvállalatai, így rájuk nézve nem volt kötelező a határozat betartása. Mindkét ügyben hivatalból indult eljárás. Egyik esetben egészségügyi szakemberek számára szervezett utazást vizsgált a KEB, a másik esetben pedig egy egészségügyi szakmai portálon megjelent, túlzó információkat tartalmazó kereskedelmi kommunikáció volt a vizsgálat tárgya. A KEB mind a két esetben megállapította az etikai vétséget. A szakmai portálon megjelent túlzó információkat tartalmazó anyagot a közzétevő gyógyszercég visszavonta.

A KEB elnökének tájékoztatása szerint ezen kívül a testület tagjai 2 esetben etikai vétség megállapítása nélkül zártak le ügyeket, 3 alkalommal illetékesség hiányában más testületekhez továbbították a bejelentéseket, 7 esetben pedig konkrét kérdésekre válaszolva adtak ki állásfoglalásokat.

Dr. Kónya Csaba a Medico Uno ügy kapcsán azt hangsúlyozta: a MAGYOSZ és az AIPM a legmesszebbmenőkig elkötelezettek az etikus és jogszerű promóció iránt, és elhatárolódnak minden jogsértő és etikátlan gyakorlattól. A jelen eljárásban érintett és elítélt cég nem tagja sem a MAGYOSZ-nak, sem pedig az AIPM-nek, és nem aláírója az etikai kódexnek sem.

Új idők - új gyógyszerpromóciós szabályok 

Mint azt honlapunk már reggel megírta: a drasztikus büntetéssel sújtott Medico Uno Pharma jogszerűtlennek és irracionálisnak ítéli mind a vizsgálatot, mind annak megállapításait, a kiszabott büntetést pedig eltúlzottnak tartja. Ezért a hazai generikus gyógyszerpiac meghatározó szereplője minden rendelkezésre álló jogorvoslati eszközzel élni fog az OGYI határozatában foglaltakkal szemben. Mindazonáltal konkrét árcsökkentési lépéseket határoztak el: a Medico Uno Pharma oly mértékben csökkenti termékei árát, hogy az 3 év alatt akár 30 milliárd forintos megtakarítást jelent a társadalombiztosítás, s további milliárdokat a betegek számára. Mindezek mellett a cég – reményei szerint versenytársai számára is példamutató módon – „a gyógyszerpromóció mindenki által folytatott, de jelen eljárásban elmarasztalt gyakorlatából visszavonul” – közölték.

Az OGYI és a szaktárca szerint azonban más eszközökre is szükség van ahhoz, hogy az inkább kisebbségre jellemző, nem megfelelő promóciós gyakorlat megszűnjék. Annak érdekében, hogy megtisztuljon a piac, és kiszűrjék az etikátlan gyakorlatot, az OGYI hamarosan kezdeményezi a gyógyszerpromóciós szabályok megváltoztatását, a többi közt a gyógyszercégek orvosoknak adott juttatásai mértékének, módjának és gyakoriságának megváltoztatását. Nem feltétlenül csak szigorításról van szó – jelezte Szepezdi Zsuzsanna –, aki a MedicalOnline-nak nyilatkozva már korábban is felvetette: célszerűnek tartaná, ha a továbbiakban nyilvánosságra hozhatnák a gyógyszerpiac szabályai ellen vétők nevét.

Ugyancsak fontosnak tartaná, hogy a közvélemény előzetesen értesülhessen arról, ha egy cég orvosokat utaztat – valamely a hatóság, vagy a szaktárca által működtetett honlapon feltehetően nyilvánosságra kell majd hozniuk ezt a tényt és az érintettek nevét.

Kérdésekre válaszolva Szepezdi Zsuzsanna közölte: gyakori, hogy a valóságban tudományos program nélkül szerveznek luxusutazást orvosoknak. Előfordul, hogy az utazás ténye védhető (azaz tényleg kongresszusra viszik a szakembereket), ám a jelenleg érvényes szabályok szerint ebben az esetben sem szervezhetnek számukra más, nem a továbbképzéssel összefüggő programot. Jelen esetben a hatósági eljárás során csak a gyógyszerpiac szereplőinek tevékenységét vizsgálták, az orvosokét nem. Mint azonban Szócska Miklós jelezte, maga is tisztában van vele, hogy az éremnek két oldala van. Eddig az ilyen ügyekben tartózkodóan nyilatkozott, elkerülendő, hogy az orvos–beteg viszonyt „boszorkányüldözés” terhelje. A betegek érdekében azonban mindenképpen törekednek a transzparenciára; a többi közt elemzik majd például, hogy a nem megfelelő promóciós gyakorlat mit eredményezett a gyógyszerkasszában.

Változik-e a vényköteles termékek kommunikációja? 

A MedicalOnline azon felvetésére, hogy bár az etikátlan gyakorlatot semmi sem magyarázza, tény, hogy a gyártók pillanatnyilag csak az orvosokon keresztül kommunikálhatnak. Azaz: várható-e az európai gyakorlat korábban tervbe vett változása a gyógyszercégek betegek felé történő kommunikációjában, az államtitkár határozott nemmel felelt. Mint elmondta, az uniós magyar elnökség időszakában ez a kérdés kiemelt szerepet kap.

Magyarország is azt az álláspontot képviseli, hogy a gyártók továbbra se kommunikálhassanak közvetlenül a páciensekkel. Úgy tudja, a biztos új javaslatot készít. Világossá vált ugyanis, hogy a korábban ismertté vált liberális tervek egyértelműen a marketingcégek érdekét jelenítették meg. Mintegy harmincmilliárdos piacot láttak ebben – közölte Szócska Miklós, aki szerint azonban az európai országok többsége nem kívánja ezt az utat járni.

Köbli Anikó és Tinnyei Mária
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés