hirdetés
2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

A beavatkozás online felületeken tükröződő megítélése

Lézeres szemműtét a web szemével

Biztonságos, fájdalommentes, hatásos és egyre szélesebb kör számára elérhető – mindezzel azonban kevesen vannak tisztában. Hiába tűnnek fel egyre gyakrabban a szemészeti klinikák kecsegtető reklámjai, a szemműtét fogalma jellemzően továbbra is szorongást ébreszt. A web különböző felületein megjelenő említések alacsony száma egyértelműen rámutat, hogy a legmodernebb látásjavító kezelések még kevéssé vannak jelen a köztudatban.

Hogyan?
A Neticle egy böngészőből elérhető online médiafigyelő és -elemző rendszer, ami közel valós időben megtalálja és automatikusan véleményelemzi a weben található magyar nyelvű tartalmakat. A Neticle automatikusan felismeri az említésekben lévő pozitív és negatív kifejezéseket, és így számszerűsíti a véleményeket. Ezek alapján a rendszer egyetlen mutatószámmal szemlélteti a vizsgált termék, szolgáltatás, esemény, személy vagy akár téma online megítélését.

Az online véleménynyilvánítás ma már mindennapos eleme az életünknek, így a lézeres szemműtét fogalmának webes megjelenései is sokatmondó képet festenek annak közismertségének, elfogadottságának szintjéről. A Neticle online médiaelemző megoldás erre vonatkozóan 2014. január 1. és 2014. június 30. között vizsgálta a beavatkozás említéseit a hazai online térben. A vizsgált tartalmak közé tartoznak az online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi oldalak (Facebook, Twitter, Google+) publikus posztjai.

Az év első félévének adatai egyértelműen mutatják, hogy a lézeres szemműtét lehetőségét egyelőre nem igazán övezi felhajtás, a Neticle adatai alapján ugyanis a vizsgált időszak során mindössze alig százötven alkalommal említették relevánsan a fogalmat, többségében a Facebookon, valamivel kisebb számban fórumokon. A fórumokon a tapasztalatok megosztása játszott főszerepet, a közösségi oldalon pedig kisebb számú műtét előtti-utáni aggodalom, várakozás, öröm kifejezésektől eltekintve leginkább ajánlatok, kapcsolódó cikkek, anyagok megosztására került sor. A kisszámú cikk és blog bejegyzések objektív beszámoló, tájékoztató jelleggel bírtak, alapvetően pozitív kicsengéssel.  Összességében is elmondható, hogy a webes említések jobbára pozitív hozzáállásról tanúskodtak, negatív vélemények csak elvétve, visszaromláshoz kapcsolódóan fogalmazódtak meg.

Bár tárgyi tévedésekről, negatív visszhangról nincs szó, megfelelőnek mégsem mondható a kép, a webes említések ilyennyire alacsony száma ugyanis azt mutatja, hogy a lézeres szemműtétek lehetősége, gyakorlata, elérhetősége még nem kimondottan elterjedt vagy a célcsoport nem számol be róla online. A téma továbbra is idegennek tűnik, amiről még nem szokás írni, és amivel sokan egyáltalán nincsenek képben. A téma felületes ismeretére utal az is, hogy a különböző típusú beavatkozások elnevezései szinte egyáltalán nem jelentek meg, a lézeres szemműtétet, mint olyat, jellemzően egységes fogalomként értelmezik, holott az egyes műtétek, kezelések között számottevő különbségek vannak.

A webes megjelenésekből látszik, hogy a lézeres szemműtét fogalma, mely alapvetően biztonságos, fájdalommentes korrekciót jelent, még nem igazán különült el a szemműtét gyűjtőfogalmától. Ez utóbbi fogalom ugyanis önmagában közel négyszázötven alkalommal jelent meg webes felületeken releváns értelemben, melynek mindössze harmadát tette ki a lézeres szemműtét kifejezés konkrét említése, pedig sok esetben arra utaltak. Így azonban a kockázatmentes, magánklinikákon elvégezhető rutinműtét fogalma a laikusok szemében nagyon is összemosódhat a komolyabb problémák orvoslását célzó, veszélyesebb, kellemetlenebb beavatkozásokéval. Mindez az előbbivel szemben is kiválthatja tudat alatt a szorongás, ódzkodás érzését, melyet tudatos betegedukációval és a megfelelő webes platformokon futtatott kampányokkal lehetne mérsékelni.

A lézeres szemműtétek alacsony említési száma már csak azért is szembeszökő, mert házi kedvenceket érintő szemészeti beavatkozásokról az előbbiek tükrében az indokoltnak tűnőnél sokkal gyakrabban – a vizsgált időszakban nagyságrendileg négyszáz alkalommal – esik szó, valamint az egy-egy kutya vagy cica műtétjére való adakozásokra buzdító posztok is kifejezetten nagy számban terjedtek a közösségi oldalakon. A lézeres szemészeti beavatkozások ezekhez való kapcsolása azonban szintén nem éppen szerencsés.

A lézeres szemműtétek népszerűségének, elfogadottságának, vonzóságának növelésé érdekében mindenképp az lenne az első és legfontosabb, hogy a módszer mibenlétét sikerüljön elültetni a köztudatban. A szemklinikák számára a megfelelő marketing tehát a tájékoztatásra épülő kommunikáció lehetne, mely a negatív képzettársításokat, félelmeket lebontva, megteremthetné a beavatkozásra nyitott közeget. Az egyes klinikák – melyek webes említései szinte elhanyagolhatóak – imázs építése csak ezzel párhuzamosan, értő közegben lehet hatékony.

Südi Anna, Neticle technologies
a szerző cikkei

hirdetés

Könyveink