hirdetés
hirdetés
2024. április. 25., csütörtök - Márk.
hirdetés

Vélemény

A zsidó vallás és a fogamzásgátlás

XVI. Benedek pápa fogamzásgátlás-ellenes álláspontja nagy vihart kavart az európai országokban. Érdemes megismerni, hogy más vallások hogyan viszonyulnak a fogamzásgátláshoz. Oberlander Báruch és Köves Slomó rabbik 2006-ban egy tanulmányban kifejtették a zsidó vallási jognak, a háláchának a fogamzásgátlás kérdéseit illető álláspontját a hagyo­mányos bibliai és zsidó jogi forrásokra támaszkodva.

A megkívánt gyermekszám
A Talmud szerint vita van a bölcsek között abban a kérdésben, hogy mennyi a minimum: „Bét Sámáj azt mondja, hogy két fiú, Bét Hillél pedig úgy tartja, hogy egy fiú és egy lány.”

Kasztráció
A zsidó vallás mindig is tiltotta a kasztrációt emberek és állatok eseté­ben egyaránt. „A tilalom oka... mert az Örökkévaló akarata, hogy szaporodjon és sokasodjon a Föld minden teremtménye, így mindenki, aki kárt tesz a nemzőszervben, legyen az állaté, vadállaté vagy madáré, az tilalmat hág át, hiszen ezzel az isteni akarat ellen tesz, amely, »hogy lakják, alkotta« a világot".

Meddővé tétel
 A nő nemi szervének közvetlen károsítása tilos, büntetés azonban nem jár érte.
Kémiai sterilizáció esetén a zsidó vallási jog úgy dönt, hogy „szabad a nőnek meddőséget okozó italt innia, hogy ezáltal meddővé váljék, és ne szüljön”, azonban „mindez csak abban az esetben megengedett, ha nagyon nehéz a számára a szülés fájdalma... ha azonban nincs az átlagos nőnél több fájdalma, akkor ez tilos”.
A petevezeték átvágása vagy elkötése kifejezett meddővé tételnek számít, jóval inkább, mint a meddőital fogyasztása, hiszen ebben az esetben közvetlen, és általában visszafordíthatatlan az emberi beavatkozás, így hát kifejezetten tilos ezt a módszert alkalmazni, ha ez csupán a kényelemből történő fogamzásgátlás céljából történik. Azonban természetesen megengedett abban az esetben, ha az érintett testrészek valamilyen betegségnek vannak kitéve, vagy valamilyen más komoly oknál fogva szükséges a végleges fogamzásgátlás, például, ha az esetleges terhesség veszélyes a nőre nézve, és nincs lehetőség a fogamzásgátlás többi módszerének alkalmazására.

A fogamzásgátlás átmeneti formái
A háláchá nem tartja helyesnek az óvszer használatát a férfiaknál, mivel ennek használata által a férfi a maszturbáció bűnébe esik, hiszen ez nem a valódi módja a nemi érintkezésnek. Olyan ez, mint amikor valaki a magot a „fűre és fára ömleszti”. Ugyanígy nem ajánlatos a közösülés megszakítása. Sokkal inkább elfogadott a spermicides fogamzásgátló szerek alkalmazása.
A hormontartalmú fogamzásgátló tabletták használata 1961 óta terjedt el Európában, és ezzel a fogamzásgátlásnak egészen új rendszerű, a háláchá által sokkal inkább megengedett fajtája vált széles körben elérhetővé. A tabletták használata bizonyos szempontból hasonlít a Talmudban említett „meddőséget okozó italhoz” abból a szempontból, hogy nem közvetlen testi beavatkozással okozza a terhesség megelőzést, sőt még inkább megengedett, mint az ital, hiszen nem okoz végleges és visszafordíthatatlan meddőséget, hanem csupán átmenetit, így hát önmagában a fogamzásgátló tabletták használata nem tiltott, mégis a törvényhozók csak bizonyos feltételek mellett engedélyezik.
A fogamzásgátlással kapcsolatos legfontosabb alapelvet Winkler Mordecháj mádi rabbi (1845-1932) fogalmazta meg, aki kifejti, hogy csupán a kényelem érdekében használt fogamzásgátlás – mondván, hogy ké­nyelmesebb az élet (további) gyermekek nélkül –, annak ellenére, hogy önmagában nem tiltott, mégsem ajánlott. A másik oldalról azok a „filozófiai, te­ológiai vagy elvi meggondolások" sem elfogadottak, amelyek például a világ gonoszságára hivatkozva nem vállalkoznak gyermekek világra hozatalára.
Ezzel együtt természetesen vannak olyan körülmények, amelyek megengedetté teszik a terhesség-megelőzést. A legjellemzőbb példa erre az, amikor a terhesség az anyára nézve veszélyes lehet, vagy más olyan egészségügyi ok, amelyek az anya egészségét veszélyezteti. Ebben az esetben nemcsak hogy megengedett, hanem kifejezetten kötelező a fogamzásgátlás, hiszen tilos az anyát életveszélybe sodorni. További könnyítő körülmények lehetnek: több, közvetlenül egymás után született gyermek, vagy a gyenge egészségügyi, illetve lelkiállapot. Bizonyos esetekben a már meglévő gyermekek neveltetési problémái, egy genetikailag öröklődő betegség eshetősége, illetve a súlyos anyagi gondok is megengedő körülmények lehetnek. Ha a fentiek közül több tényező van jelen – bizonyos körülmények fennállásakor, egy tényező esetén is –, megengedhető az átmeneti fogamzásgátlás.
A fogamzásgátlás alkalmazásának korlátozására az ad okot, hogy ez akadályozza a „szaporodjatok és sokasodjatok" parancsának teljesítését. Ha viszont valamilyen átmeneti probléma miatt nem lehet teljesíteni ezt a parancsolatot, akkor a probléma megoldódásáig kénytelenek vagyunk a fogamzásgátlás eszközét alkalmazni. A probléma megoldódása után azonban ismét a parancsolat megtartására kell, hogy törekedjünk. Ezekben az esetekben szigorító tényező lehet az, ha még nem teljesült a parancsolat fent említett „minimum elvárása". Mindenesetre a háláchá mindig törekszik az adott probléma ideális megoldására, és semmi esetre nem írja elő a különélést vagy a válást a terhesség megelőzése érdekében. A szeretetteljes házastársi együttlét ugyanis épp úgy része az „arra alkotta, hogy lakják" parancsnak, mint a gyermeknemzés.
A tanulmány összefoglalóját lásd itt.

Forrás: zsido.com

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés