hirdetés
2024. április. 24., szerda - György.
hirdetés

 

Ha tízkor nyitna az iskola...

A tinédzserek lustaságának biológiai okai

Nem lusta, csak kamasz

Az iskolai félév közepére már a tinédzserek a kimerültség jeleit mutatják. Ennek fő oka, hogy a serdülők természetes alvási ritmusa eltér az iskolai órákétól. Számos országban végzett kutatások azt derítették ki, hogy az iskolai órák szokásos időzítése káros hatású ebben a korosztályban.

A pubertás táján „esti emberekké” válunk, vagyis ha tehetjük, később fekszünk le és később kelünk, mint korábban. Ennek a változásnak biológiai alapja van: a tinédzserekben a melatonin szekréciója későbbre tolódik a gyermekekhez képest. (Ismert, hogy a melatonin döntő szerepet játszik az alvás-ébrenléti ciklusban.) A kevesebb és irreguláris alvás okozta károk listája nagyon hosszú: csak példaként említjük a depressziót, a rosszabb iskolai teljesítményt és a gyakoribb baleseteket. Szünidőben a serdülők többet alszanak és később ébrednek.

Egy vizsgálatban 310 15–18 éves ausztrál serdülő alvását vizsgálták, és kimutatták, hogy milyen káros hatású lehet az iskolaidőben rájuk kényszerített ritmus. Két kéthetes időszakot hasonlítottak össze, az egyik iskolaidőre esett, a másik vakációra.

A tinédzserek saját véleménye az volt, hogy ideális esetben 8 óra 45 perc alvásra lenne szükségük. A vakáció alatt azonban ennél többet aludtak, átlagosan 9 óra 12 percet, míg iskolaidőben csak valamivel kevesebb, mint 8 órát, azaz jelentős alváshátralékuk halmozódott fel. A különbség 77 perc volt, annak ellenére, hogy iskolaidőben korábban feküdtek le.

A vakáció során az alvással töltött átlagos idő szórása nagyon nagy volt (4 óra 11 perc volt a legrövidebb, 13 óra 31 perc a leghosszabb alvással töltött idő), azonban a csoportnak csak 6 százaléka aludt kevesebbet 7 óránál. Iskolaidőben a legrövidebb átlagos alvásidő 3 óra 51 perc volt, a leghosszabb 10 óra 55 perc, azonban több mint kétszer annyi serdülő (15 százalék) aludt 7 óránál kevesebbet, mint a vakáció idején. A fiúk valamivel inkább hajlottak arra, hogy éjszakai baglyok legyenek, mint a lányok.

Az alvásdepriváció következményei megmutatkoztak a rosszabb hangulatban, a gyengébb tanulmányi eredményekben és viselkedésben is, főként a „bagolyságra” leginkább hajlamos kamaszokban.

Nyilvánvalóan az lenne az ideális, ha a kamaszok iskolaideje reggel 10-kor kezdődne, ez azonban aligha megvalósítható. Hacsak nem tér át a tinédzser az otthoni magántanulásra, amit a saját ritmusának megfelelően alakíthat – erre azonban nemigen van lehetősége és a szülők sem lennének boldogok tőle –, nem sokat tehet ez ügyben. De annyit legalább tudniuk kell a szülőknek, hogy gyermekük reggeli csigalassúsága és morózus viselkedése nem a gyerek lustaságának és nem is a szülő hibájának a következménye.

Dr. Weisz Júlia
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink