hirdetés
2024. április. 24., szerda - György.

A gyógyszergyárak valamiért szeretnek orvosokat megajándékozni

Csak Columbia körzetében évente 19 millió dollár vándorol a gyógyszergyáraktól az orvosok és más egészségügyi dolgozók zsebébe különféle ajándékok formájában – hozták nyilvánosságra a George Washington Egyetem szakemberei.

A beszámoló kiemeli, hogy a körzetben 12 olyan orvos is akadt, akik – a tanácsadói díjakkal együtt – összességében évente több mint 100 ezer dollárral részesedtek ebből a hatalmas összegből.

„Önmagában semmi rossz nincs az ilyen ajándékozásban – mondja a kutatást vezető Susan F. Wood egészségpolitikával, illetve környezeti és foglalkozási egészségtannal foglalkozó szakember. − A beszámoló ugyanakkor ráirányítja a figyelmet arra, hogy a gyógyszercégek milyen hatalmas összegeket költenek marketingre, ami felveti azt az aggályt, hogy az erőteljesebben népszerűsített szereket talán szélesebb körben rendelik az orvosok, mint az indokolt lenne.”

A beszámoló azokon az adatokon alapult, melyeket a gyógyszergyáraknak – egy 2004-es columbiai törvény értelmében – évente jelenteniük kell a vényköteles termékeikkel kapcsolatos marketingtevékenységükre vonatkozóan. Az AccessRx törvény ezen túlmenően annak elemzését is előírja, hogy a gyógyszergyári marketing miként befolyásolja a körzet egészségügyi ellátását.

Wood munkacsoportja egy korábbi vizsgálatában arra világított rá, hogy az antipszichotikumokat gyártó cégek aránytalanul nagy értékű ajándékokban és egyéb juttatásokban részesítik a körzetben dolgozó, a társadalombiztosító által biztosított betegeket ellátó pszichiátereket. A gyógyszergyárak és a pszichiáterek között szövődött túlságosan szoros kapcsolat esetleg azt eredményezheti, hogy a Medicaid betegei nem a megfelelő pszichiátriai ellátást kapják, ami különösen a gyermekek esetében reális veszély – figyelmeztetett nemrégiben a körzeti egészségügyi kormányzat egyik tagja, David Catania.

Az antipszichotikumokat sok esetben olyan gyermekeknek is felírják, akiknek nem lenne indokolt, hiszen nem pszichózisban, hanem magatartászavarban szenvednek – állítja dr. Adriane Fugh-Berman, a Georgetown Egyetem fiziológus-farmakológusa, aki mindkét jelentés összeállításában részt vett. – Ezek az erős gyógyszerek szedatívumként is hatnak, melyek a diszruptív magatartást valóban enyhítik, de milyen áron?” Emellett arra is emlékeztet, hogy az antipszichotikumok szedésével kapcsolatban olyan egészségi problémák gyakoribb előfordulását is leírták, mint amilyen például az elhízás vagy a 2-es típusú cukorbetegség.

A mostani jelentés nem nevesít egyetlen gyógyszert, orvost vagy egyéb egészségügyi szolgáltatót sem, ehelyett inkább általános áttekintést nyújt azokról a pénzekről, melyeket a gyógyszergyárak a termékeik marketingjére költenek az adott régióban. A beszámoló kiemeli, hogy a reklámokra, ajándékokra és egyéb marketingre áldozott összeg 2011-ben összességében 83,7 millió dollárra rúgott – és ezzel alig maradt el a 2010-es összegtől. Kiemelendő, hogy a cégek viszonylag kis hányada – a 158-ból 23 gyógyszergyár – jelentett le 1 millió dollárt meghaladó éves marketingköltséget. A számadatokból kiderül, hogy a teljes összeg 22 százaléka, azaz 18,9 millió dollár „ajándékokra” ment el – és ebbe a kategóriába sorolják a tiszteletdíjakat, a szimpóziumok előadói díjait, valamint a munkaebédek és -vacsorák költségeit is. Ez utóbbi alkalmakkor a gyógyszercég megvendégeli az általa kiválasztott orvosokat, de az is bevett gyakorlat, hogy erre szakosodott cégen keresztül vitet ételt a rendelőbe.

A kórházak, szakrendelők és egyéb szervezetek évi 9,7 millió dollárral részesültek a fenti összegből, egyénileg pedig 9,2 dollárral. A gyógyszercégek néhány nővért és gyógyszerészt is megajándékoztak 2011-ben, a teljes összeg csaknem 82 százaléka azonban az orvosokhoz vándorolt. A gyógyszergyárak bevallása szerint leginkább előadói tiszteletdíjakat fizettek ki a doktoroknak készpénz vagy csekk formájában.

Még néhány adat a jelentésből:

-         A körzetben körülbelül 3400 orvost vendégelt meg legalább egyszer valamilyen gyógyszercég, ezek közül 444-en tíz vagy annál is több ilyen alkalmon is részt vettek 2011-ben, míg 33 orvosnak átlagosan minden hétre jutott legalább egy ilyen vendégeskedés. Úgy tűnik tehát, hogy vannak olyan orvosok, akik heti rendszerességgel étkeznek együtt gyógyszergyári képviselőkkel.

-         A top 10-be tartozó szakmai szervezetek összesen 3,5 millió dollárt kaptak, és az ajándékok felének értéke egyenként meghaladta a 20 ezer dollárt.

-         A top 10-be tartozó betegségspecifikus szerveződések 2,1 millió dollárnyi ajándékban részesedtek készpénz vagy csekk formájában a gyógyszergyáraktól. Ezek jelentős részben olyan szervezetek, melyek betegeket képviselnek vagy betegeknek adnak tanácsokat, ezért a beszámoló hangot ad abbéli aggodalmaknak, hogy a nagy értékű ajándékok nyomán a szervezetek az adott cég termékei javára elfogult tájékoztatást nyújthatnak a betegeknek.

A jelentés végül megjegyzi, hogy egy törvény értelmében a gyógyszeripari cégeknek 2014 szeptemberétől a teljes nyilvánosság elé kell tárniuk, milyen ajándékokat adnak az orvosoknak és szervezeteknek. Attól az időponttól közzé lehet tenni a megajándékozottak nevét is, ami újabb lépés afelé, hogy a betegek megfelelő információkkal rendelkezzenek arról, milyen kapcsolat van orvosuk és a gyógyszergyárak között.

dr. simonfalvi ildikó
a szerző cikkei

hirdetés

Könyveink